Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-02, 14:08   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Tack för inlägget och start av tråden Svenolov. Intressant det här med stigningar och lutningar. Mitt projekt över Värmland är också baserad på DEM-data. På vissa ställen är marken faktiskt i kraftigt lut och jag tänker låta spåren följa detta så gott det går. Men naturligtvis får det bli inom rimliga gränser av vad loken klarar av.

Läste någonstans att max lutning är någonstans kring 2 promille i Sverige. Jag försöker hålla mig däromkring och när det går över något 3-4 så drar jag ner splinepunkterna och släter ut, dvs spränger eller fyller beroende på underlag. Försöker alltså inte överstiga 4 i alla fall. En sak jag framför allt försöker undvika är "knixighet". Det är när spåret går över från en stigning till plan mark (2 promille till 0 med en gång). Det känns liksom som om främre delen av loket står upp i luften innan den landar på marken.

Tack också för omdömet om Nils Blid och min manual om "realistiska landskap". Förnämligt, tycker jag att ingen har fått problem med den. Visar att att vi lyckats på ett pedagogiskt sätt förmedla kunskapen. Lycka till önskar jag (och säkert Nisse).

Och tack till MatsH för en fin handledning i landskapsbygge (länk i inlägget). Den hade jag inte sett. Bra och instruktiv!
Hälsningar
2 promille är nog för moderna, nya normalspårsbanor.
Jag har, utan att tulla på verkligheten, betydligt brantare backar på DONJ. Övergångarna över stambanan och OKB hade t.ex. 10 promilles backar upp till dem. Även på äldre normalspår förekommer större lutning än 2 promille.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 15:08   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Blanda inte ihop procent med promille nu!
Normalt anses 20 promille som En bra maxlutning (2 procent). Men det finns brantare backar på korta sträckor, uppmot 32 promille. I trainz mäter man i procent, så en backe som enligt Trainz har lutningen "1" har alltså lutningen 1 procent = 10 promille.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 15:19   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Stigningar på över 20 prom. är vanligt på NÄSTAN alla järnvägar, men observera, att det då bara gäller kortare banavsnitt, inte kilometerlånga "backar".

En annan sak som JAG vill kritisera, eller egentligen två, är:
Dels hur "folk" gör kurvor, ibland är det rena 90gr-svängarana (tyvärr ganska vanliga även på "The Loops" som jag rekomenderade), och då kan man snacka om att körupplevelsen faller platt (eller "kastas åt skogen" är kanske mera rätt).
Plus att övergångarna från rakt spår till kurva, ska i princip inte synas, eller kännas i tåget.
På vissa banor/bilder känns/ser det ut som man att skulle behöva både njur- och säkerhetsbälte på sådana ställen, för att inte bli halvt ihjälslagen av "knycken".

Sen längden på stationer, bangårdar, mötesspår, etc.
På dom flesta banor man laddat ner, eller ser bilder på, så kan ju nätt och jämnt två "normallånga" persontåg mötas, på grund av alldeles för korta spår.
Det är bara att kolla på vilken "bonnstation" som helst, men spårlängden brukar gott å väl räcka till för att två godståg av normal längd ska kunna mötas.

EDIT: Korven hade redan hunnit klargöra det där med stigningar, medan jag satt å "författade" det här inlägget.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-03-02 klockan 18:33.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 15:29   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Sen längden på stationer, bangårdar, mötesspår, etc.
På dom flesta banor man laddat ner, eller ser bilder på, så kan ju nätt och jämnt två "normallånga" persontåg mötas, på grund av alldeles för korta spår.
Det är bara att kolla på vilken "bonnstation" som helst, men spårlängden brukar gott å väl räcka till för att två godståg av normal längd ska kunna mötas.
På 1930-talet så var det normalt på normalspåriga små stationer (två mötesspår) med minst 300 meter hinderfritt mötesspår. Gärna 350m eller mer.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 16:31   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det blir slut med korta mötesspår, när "stopplyktan som skyddar tågväg" kommer för dom svenska signalerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009