![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag har, utan att tulla på verkligheten, betydligt brantare backar på DONJ. Övergångarna över stambanan och OKB hade t.ex. 10 promilles backar upp till dem. Även på äldre normalspår förekommer större lutning än 2 promille. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Blanda inte ihop procent med promille nu!
Normalt anses 20 promille som En bra maxlutning (2 procent). Men det finns brantare backar på korta sträckor, uppmot 32 promille. I trainz mäter man i procent, så en backe som enligt Trainz har lutningen "1" har alltså lutningen 1 procent = 10 promille.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Stigningar på över 20 prom. är vanligt på NÄSTAN alla järnvägar, men observera, att det då bara gäller kortare banavsnitt, inte kilometerlånga "backar".
En annan sak som JAG vill kritisera, eller egentligen två, är: Dels hur "folk" gör kurvor, ibland är det rena 90gr-svängarana (tyvärr ganska vanliga även på "The Loops" som jag rekomenderade), och då kan man snacka om att körupplevelsen faller platt (eller "kastas åt skogen" är kanske mera rätt). Plus att övergångarna från rakt spår till kurva, ska i princip inte synas, eller kännas i tåget. På vissa banor/bilder känns/ser det ut som man att skulle behöva både njur- och säkerhetsbälte på sådana ställen, för att inte bli halvt ihjälslagen av "knycken". Sen längden på stationer, bangårdar, mötesspår, etc. På dom flesta banor man laddat ner, eller ser bilder på, så kan ju nätt och jämnt två "normallånga" persontåg mötas, på grund av alldeles för korta spår. Det är bara att kolla på vilken "bonnstation" som helst, men spårlängden brukar gott å väl räcka till för att två godståg av normal längd ska kunna mötas. EDIT: Korven hade redan hunnit klargöra det där med stigningar, medan jag satt å "författade" det här inlägget.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-03-02 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Det blir slut med korta mötesspår, när "stopplyktan som skyddar tågväg" kommer för dom svenska signalerna.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|