Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-25, 21:00   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

det finns bra ritningar på den här adressen.

http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/yp

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 21:11   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
det finns bra ritningar på den här adressen.

http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/yp

LokKalle
Intressant ja, men smalare och helt runda i nosen, men vem vet vad som låter sig göras i framtiden? Först klart med Y6-generationen för normalspår, sen får vi se?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 21:31   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Intressant ja, men smalare och helt runda i nosen, men vem vet vad som låter sig göras i framtiden? Först klart med Y6-generationen för normalspår, sen får vi se?
Jag trodde faktiskt att det var samma vagn med andra boggier bara. Där ser man vad man lär sig.

Och ja, jag skall nog gå in på vagn fronten snart också men jag övar lite på hus först..... nu visade det sig dessvärre att jag hade fått måtten på övervåningen helt åt skogen på min station så det var lika bra att börja om.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 22:59   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Släpets resgodsände är lite fel, ska inte vara några strålkastare där.
Svårt att framföra tåget från den änden.
Det ska enbart vara 'bufferten' med en helt rund omslutning.
Finns bild som visar den änden längre ned på sidan: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/y6

Smalspåriga rälsbussar littera YP (YCo5p/YBo5p) är en helt annan konstruktion även om de ser rätt lika ut.
De är både smalare och kortare samt att nosens rundning inte är helt lik och motorn är monterad annorlunda i hytten med luftintag på ena sidan.
De byggdes av Hilding Carlsson i Umeå, samma firma som byggde trärälsbussarna.
Hilding Carlsson byggde några normalspåriga stålrälsbussar också men lyckades inte få SJ att acceptera den modellen utan SJ beslöt att skaffa sin egen konstruktion.
Några få normalspåriga stålrälsbussar tillverkades av HC till SJ och TGOJ samt att finnarnas stålrälsbussar är ett licensbygge av Valmet från HC.
Dessutom byggde HC också flerdelade elmotorvagnar till TGOJ (X20-X23) och NKlJ.
Lite snabbt nedrafsad rälsbusshistorik.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009