![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
|
![]()
Jag ser att du har en HP (och att det är en laptop)
![]() Jag ser oxå att du kör Vista - Om du har råd och möjlighet rekommenderar jag dig att så snart som möjligt uppgradera till Windows 7 - Helst 64 bitars som gör en hel del för operativet. (En uppgradering är inte lika dyr som en fullständig box) och i Win7 fixade ATI till en hel del av sina grafikdrivrutiner som strulade i Vista... Vista höjdes till skyarna när det kom - äntligen skulle minnes- & processhanteringen bli bra och den skulle bli snål i utnyttjandet av resurser.... Det blev precis tvärtom! Med Windows 7 har M$ lyckats med det som var meningen med Vista och än så länge har jag inte hört någon klaga. (Jag har jobbat med datorer i över 20 år (13 som IT-konsult)) Sen reagerar jag på ett par saker: - Vad gör du/datorn med Skype resp. IExplorer för att de ska ligga och tugga 15 resp 35% av processorn? Pratade du i Skypen samtidigt som du tog printscreenen eller tog emot någon fil via chatten? - Du har 4st. iexplore.exe processer igång (varav den ena drar enorma 132MB RAM) men bara ett fönster öppet i printscreenen. Blir det så varje gång du startar IE eller är det att den inte lyckas döda processerna efter att du stängt fönstren/flikarna? - 88/90 aktiva processer, varav du ser knappt hälften. Jag skulle vilja påstå att det är ungefär mellan 30-40st. för många onödiga processer som ligger och kör med tanke på att du bara har Skype & IE igång (+ de nödvändiga för google toolbar, Symantec IS m.m. som du har installerat). Den gamla häcken som jag sitter framför just nu (6 år på nacken) med Skype, Spotify, IE8 med 9 flikar öppna, TS2009, 3 utforskarfönster, 1 pdf-dokument & BitDefender IS 2011 + alla små appar i bakgrunden tuggar på 52st. processer och 1,01GB RAM (Har bara 2GB) - Då förstår du att något är fel.... Avslutningsvis vill jag bara säga att rekommendationerna från föregående inlägg är väl det du kan göra, förutom att defragmentera för ofta (max en gång i månaden, för precis som Totte säger, så sliter det på disken). En defragmentering påverkar inte prestandan eller belastningen på processor & RAM överhuvudtaget nämligen. Endast hur snabb I/O du har till och från hårddisken. Och ladda aldrig ner "Boosterprogram" via reklam på sidor som inte är relevanta i ämnet. Oftast blir det sämre! Kolla däremot på CNET:s download-sida (http://download.cnet.com/windows/) under "Utilities and operating-systems" & "Maintenance and optimization" om du kan hitta något användbart. (Sidan är en gammal trotjänare med gott renommé och garanterat fri från spam och skit) Sorry för upprepningen - Leoj skrev delvis samma som mig.... Senast redigerad av theSnuFFer den 2011-04-01 klockan 01:06. Anledning: Upprepning av föregående inlägg... |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|