Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-12, 22:17   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard kabelkran

Hej igen

Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering).

Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-07-12 22-06-21-38.jpg (65.1 KB, 124 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 20:23   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen

Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering).

Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen.

MVH / BjörnL
Mycket intressant Björn!
Det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - skall verkligen kranen vara så långt ner i marken? Är det inte så möjligen att marken runt sågen skall sänkas - Transdem kan ha lagt den för högt där.... upplösningen på höjddatan (som alltså är rysk!) är inte så bra och Transdem försöker jämna ut den genom ett medelvärde... så snabba ändringar i höjder går inte alltid igenom. Det kanske alltså är så att marken runt sjön skall sänkas lite.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 20:57   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Jo marken runt kran och och såg skall sänkas. transdem har nog gjort den för hög.

Men spåret till det rörliga tornet är alltså nedgrävt i marken vilket framgår av de ritningar och tvärsektioner jag fått så både det och spårets förhållande (i höjdled) till sjöns vattenuyta skall stämma.

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 18:56   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Nästa industri

Nu är det dags att ge sig på wintjäns gruva.

Modellen av gamla gruvlaven samt kross och sovringsverket är ganska klar.
Förutom texturer och finlir förstås.

Näst på tur är anrikningsverket, det är själva industrin för det är där som järnmalmen skall lastas.

Mellan sovringsverket och anrikningsverket skall det gå en högbana som korsar DONJ strax väster om stationen.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nästa proj.jpg (220.1 KB, 301 visningar)
Filtyp: jpg P1000463.jpg (120.6 KB, 299 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 19:58   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Imponerande !!!!

Det jobb du lägger ner på DONJ är verkligen imponerande ! Jag märker att detta att ha en förebild att bygga till är väldigt inspirerande och driver dig framåt i en rasande fart. Bra att vi har en så skicklig byggare som du med oss på detta svenska "pytteforum". Apropå "pytte" så har jag en favorit bland 891-järnvägar nämligen Falkenbergs Järnväg, i folkmun kallad "Pyttebanan". Leif Elgh har skrivit en mycket bra bok om den. Nån gång om och när jag får tid är det ett intressant projekt.

Tips: Sök på "falu rödfärg bilder" på Google så hittar du hyfsade texturförlagor.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-07-14 klockan 20:03.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:45   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det jobb du lägger ner på DONJ är verkligen imponerande ! Jag märker att detta att ha en förebild att bygga till är väldigt inspirerande och driver dig framåt i en rasande fart. Bra att vi har en så skicklig byggare som du med oss på detta svenska "pytteforum". Apropå "pytte" så har jag en favorit bland 891-järnvägar nämligen Falkenbergs Järnväg, i folkmun kallad "Pyttebanan". Leif Elgh har skrivit en mycket bra bok om den. Nån gång om och när jag får tid är det ett intressant projekt.

Tips: Sök på "falu rödfärg bilder" på Google så hittar du hyfsade texturförlagor.
Jag håller med Lan, det är verkligen fantastiskt vad Björn gör.
Hade inte Björn varit med hade det nog inte blivit något av det här projektet eftersom jag inte är lika snabb och skicklig och dessutom har en viss tendens att lägga av. Så jag är verkligen imponerad och tacksam att få vara med på ett hörn här när Björn sätter fart.

Själv jobbar jag nu på ett ytterligare godsmagasin, Tallås godsmagasin. I åtanke av Korvtigers tankar så håller jag mig till en textur på 2048x1024 pixels - byggnaden ligger ju alldeles vid spåret.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:59   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag tycker alltid att det är lika roligt att läsa om era framgångar på DONJ banan!

Jag vill tacka både spyfrog och björnl för ALLT fint content som ni har bidragit med fram till nu och jag vet att om ni släpper mera hus vagnar och vad ni nu kan komma på.. Så kommer det att vara lika uppskattat i mina ögon!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009