Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-06, 08:09   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Skall man vara petimeter så bör det vara EN boggi med båda axlarna i, annars kommer hjulen att svänga i skarpa kurvor, men det ser kanske bättre ut på just en smalspårsbana?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 19:27   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Skall man vara petimeter så bör det vara EN boggi med båda axlarna i, annars kommer hjulen att svänga i skarpa kurvor, men det ser kanske bättre ut på just en smalspårsbana?
Problemet som jag upptäckte var ju det att vagnen då inte ligger än spåret om det går upp och ner (dvs inte är helt jämt). Hur löser du den frågan?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:09   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Problemet som jag upptäckte var ju det att vagnen då inte ligger än spåret om det går upp och ner (dvs inte är helt jämt). Hur löser du den frågan?
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:13   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
Åh, det smög tydligen in sig ett syftningsfel där ser jag...
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-07, 10:21   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Åh, det smög tydligen in sig ett syftningsfel där ser jag...
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar.
Borde det inte gå om du sätter invisiblebogey i a.bog0 och 1 och den riktiga boggin mitt under vagnen i a.bog2 ?

En annan sak, buffertens höjd över rök på DONJ ??? Jag gör stoppbockar även till smalspår!
Om nån vet om det var annorlunda på 1067 resp. 600 mm banor skulle det hjälpa mig!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 08:01   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard UV mappingens förbannelse

LAn, enligt Björn är det 870mm RÖK för koppelhöjd.

Nu håller jag på och UV mappar hela vagnen. Jag har gjort hjulen klara med UV mapping, de ser ganska bra ut.
Tyvärr så är det värre med vagnen. Är det något jag hatar så är det UV mapping. Igår var det nära att jag la ner hela projektet.
Idag skall jag prova en annan teknik för att se om jag kan få det att funka bättre....

Jag skulle gärna vilja bli klar med den här UV mappingen så jag kan få vagnen i drift..... jag har kollat lite i litteraturen och det visar sig att den här modellen såg ut som så här redan från 1915 talet när de förlängdes - sen fick de starkare fjädrar runt 1925 också men det syns ju inte... eftersom vi kör en tid som avspeglar runt 1930 så funkar den mao. Luftbroms var standard på DONJ redan från 1915 har jag för mig...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 08:14   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

En bön för övrigt - ifall någon har bra bilder på den av DONJ nyrenoverade Nn vagnen med nummer 200 någonting (som är av samma modell som jag gjort, dvs utan golv) och godkänner att jag använder dessa som underlag till en textur så hör av er. Jag har tyvärr bara foton av en rostig Nn vagn och skulle verkligen uppskatta foton på en nyrenoverad. PMa mig ifall ni har något. Det vore verkligen uppskattat då det skulle spara mig en 8 mils färd upp till Jädraås i helgen....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009