![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den målade pannan på 1:a bilden är ett försök att efterlikna leveransbildens "blånerade" panna. Ångloken från denna tid hade blånerad panna. Blånering är ett sätt att oxidera ytskiktet men nån koppar-tenn-syra-metod(?) därför hade loken en brågrå blänkande yta på pannan (utom F-loket där även hytten var blånerad). som rostskydd användes sedemera spillolja som gneds in med trassel och pannan antog alltmer en svart färg. Förkom även att man thinnertvättade pannan och mönjade och målade med svart färg.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag har ju tvättat ånglok i mitten på 50-talet och använde då brännolja. Att färgen blev glänsande svart torde bero på inblandningen av sot. När det gällde fönstren använde jag mig av en gråaktig massa, som först ströks på och därefter torkades bort med ett trassel.
Nisse, leg. loktvättare |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|