Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 20:51   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nu tänkte jag avika från att ägna mig åt OOT (vilket är kul) och återvända till huvudspåret:
Med timmervagnen uppstod ett nytt problem, när vagnen är lastad med timmer bör timret ge en skugga på marken, men icke sa Nicke, trots att lasten har en skugga kan jag inte få den att visas, verkar som laster inte stödjer shadows? Nån som vet nåt, hör av er!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-08-24 klockan 20:52.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 21:10   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 1914 års Personvagn

Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg personvagn 1914.jpg (274.9 KB, 93 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 22:49   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Väldigt "egen" liten vagn detta!?
Jaa, det kan man hålla med om.
I det "skick" den är på bilden, påminner den nästan om nått' lådbilsbygge man höll på med när man var en liten "snoris" själv, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 22:52   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?
Ser lite ut som en gammaldags diligiens... skall folk sitta i själva hytten? Eller där framme?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 12:38   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110825 "Lådbilsdilligensen"

Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110825_0000.jpg (118.5 KB, 78 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 16:33   #6
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!
En riktigt söt liten vagn.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 19:43   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lastproblematik!

Det stora jobbet att göra laster till vagnar är mödosamt. Första bilden visar en grusvagn med en sk. "Bulklast" dvs antingen är den där eller inte. Jag jobbar på att få till en sk generativ last, dvs en animerad last som under rök, damm och ljud lastar och lossar, t.ex. grus. Flakvagnar skall få fler lastpunkter är också en sak som skall fixas.
Timmerlastning går att ordna generativt (finns redan ett embryo i Trainz, men inte särskilt naturtroget). Men jösses vad tid detta tar!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110826_0000.jpg (133.5 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110826_0001.jpg (118.6 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 20:00   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Men jösses vad tid detta tar!!!
Man undrar lite smått hur herrn' definierar "tar tid"?
Tycker allt verkar gå i en rasande fart, och bra blir det dessutom (precis som vanligt m.a.o. ).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 16:55   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram.

det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom.

En undring, vad var det för industerier som betjändes,
var det bara skog och sågverk?


MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 17:08   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram.

det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom.

En undring, vad var det för industerier som betjändes,
var det bara skog och sågverk?


MVH / BL
Bosjöbanan byggdes för att transportera timmer till sågar, sågat virke för utlastning i Lindfors, liksom massaved och träkol från milorna i skogarna. Grus till vägar var också en frekvent produkt. Jordbruktsprodukter både till och från gårdarna i byggderna längs banan. Persontrafiken var också omfattande, biljetterna var billiga och man kunde sitta var man ville, ofta på flakvagnarna med benen dinglande över kanten. Friåkningen kortare sträckor var säkert vanligt förkommande, med 10 km/h kunde man ju hoppa på och av i farten.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 20:03   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110825 Personvagn 1917

Den första personvagnen 1914, utan kamin och dörrar var väl ingen höjdare att åka i på vintern, vargskinnspälsar delades ut i Bosjön och vagnen kallades i folkmun "Skôjern". Bot och bättring nåddes 1917 med en plattformsvagn med sluten kupé och kamin. Genom åren hade LBJ inalles 4 personvagnar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Personvagn 1917.jpg (281.9 KB, 155 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009