Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-23, 12:12   #1
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Hur gör ni fönstren, alltså hur klipper ni ut dom?

Jag använder boolean.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 16:34   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Hur gör ni fönstren, alltså hur klipper ni ut dom?

Jag använder boolean.
undvik att använda boolean, då den inte är helt optimal för att bygga poygonsnålt. I nått fall har jag nyttjat boolean på att göra en geometri, men bara utnyttjat dess resultat för att lägga på ett plane, som man då snappar till de vertex man är intresserad av. När det är gjort, så tar jag bort objektet som boolean skapat. På det sättet har man örnkoll på alla polygoner man använder.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-12-21 klockan 16:36.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 16:50   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
undvik att använda boolean, då den inte är helt optimal för att bygga poygonsnålt. I nått fall har jag nyttjat boolean på att göra en geometri, men bara utnyttjat dess resultat för att lägga på ett plane, som man då snappar till de vertex man är intresserad av. När det är gjort, så tar jag bort objektet som boolean skapat. På det sättet har man örnkoll på alla polygoner man använder.
Jag har använt booleanPro till mina fönster, dock använder jag endast det för att få ut en önskad form av verts och subtraherar inte delarna automatiskt. Det brukar alltid krävas en hel del (mer) efterarbete när boolean gör det själv.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009