![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Mycket intressant, Pursche. Om din lösning fungerar så får du sju promilles stigning hela vägen och då är saken OK.
När det gäller trappstegsmodellen vet jag ju inte höjden på varje trappsteg och hur många baseboards Benkegbg lagt upp. Bilderna tyder dock på cirkus 25 meter. Då blir matten följande: 25 meter dividerat med 770 meter (ett baseboard) gånger 1.000 = 32,5 promille. För att klara detta måste man först bygga upp en skaplig bank och en djup skärning i nästa baseboard. Detta skall upprepas för varje tillkommande baseboard. Ingen höjdare. Om Pursches modell fungerar är det den som gäller och inte min. Då är det också dags för dig Benkegbg, att göra en manual i sedvanlig stil. Det är härligt att du är tillbaka. Jag lägger min röst för president Ben. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
|
![]()
Läst på jobbet och inte testat.
Bilden visade ett försök med bara några baseboard som mycket riktigt har 25 meters skillnad. Helt förkastligt då det är alldeles för brant stigning. Var mest ämnat som en illustration. Jag har lagt ut 110 baseboards i lite varierande riktning (mest norrut) från Benstad till blivande Staveby. Om man slår ut skillnaden på höjd och sträcka (som skall bli någonstans kring 78 km) så blir höjdskillnaden cirka 5 meter mellan varje baseboard. Då kommer jag upp från nollan till 600 meter på dessa 78 km. Men jag vill ju ha lite mer variationen i höjden än så. Jag skall testa Pursches förslag när jag kommer hem. Frågan är dock fortfarande ställd: Hur kan de som skapat banor på höga höjder lägga till baseboard och fortfarande behålla "arbetshöjden". Det nya baseboardet ligger väl på nollan? Eller måste de göra på det enda sätt jag känner till - släta ut marken från arbetsytan och då höja nollan till arbetshöjden? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Själv brukar jag göra lite som Nisse beskriver. Lägger ut spåren som dom ska ligga. Sen höjer och sänker jag spåren med hjälp av Gradient verktyget, och till sist formar jag landskapet runt spåret. Dock har jag ej provat det på en så lång sträcka som du tänker göra.
Men jag har gjort ca 50 st baseboards på det viset. Jag brukar inte göra hela på en gång. 10 st åt gången blir lagom för min del. Den sista baseboraden, brukar jag inte forma landskapet ända ut i slutet innan jag börjar på en ny del av sträckan. Håller man den på 0 nivån. Så blir det enklare att forma landskapet igen.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|