Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-15, 17:28   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jag rekommenderar att du använder andra osynliga växelomläggare än STW's, då dessa ger upphov till många problem då de var skapade för TRS2006 och har taggen surveyor only, vilket på den tiden tog bort de stora röd/gröna pilarna som talade om hur växeln var lagd i drivern, men i TS2010 fungerar detta inte alls.

Dock har jag svårt att tro att det skall på något sätt störa signalpaketet, det skulle vara om du byggt fel på det osynliga grenspåret eller har namngett något galet.

Hur menar du med att funktionaliteten upphör? Blir de utan signalbild, eller visar de envist rött?
Gammal 2011-12-15, 20:13   #2
ekv
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Tack för goda råd!

Om man är i surveyor-läge och använder STW:s osynliga växelomläggare på en växel inom TPL och försöker sig på att sätta ut en utfartsblocksignal (som jag förstår ännu ej supportas, därför görs den om till en mellanblocksignal) med tillhörande master så inträffar det att signalen får sina rätta beteckning, ex "Ryd L1" men alla lampor fortsätter att lysa blinkande och någon förändrad signalbild, ex enbart "Röd" visas ej. När man sedan kör i "Session" fortsätter signalen med alla lampor tända och blinkande.

Tar man och ersätter STW:s osynliga växelomläggare med någon inbyggd invisible växelomläggare får man däremot utfartsignalerna att fungera.

En annan observation är att Rule "TPL21", MSL Trafikplatser 3.11 inte hittar några trafikplatser om man bl.a. har STW:s osynliga växelomläggare på något base-board.

En annan fråga: finns det en övre gräns för hur många signaler man kan ha på en bana?
Gammal 2011-12-15, 23:10   #3
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det låter som om det är den där taggen som ställer till trassel, så jag rekommenderar återigen att du använder andra osynliga växelomläggare.

Det finns ingen övre gräns för hur många signaler du kan ha på en bana, men det finns en övre gräns för hur många du kan ha på en station(siffrorna räcker inte till efter ett tag), men om du skulle råka ut för det problemet så går det att lösa genom att dela upp trafikplatsen i flera mindre trafikplatser, som om de vore styrda ifrån olika ställverk. (fast nuförtiden kanske allt styrs från ett ställe, måste medge att jag har ingen som helst koll på hur det fungerar nu för tiden)
Gammal 2011-12-21, 20:47   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

I glädjen över vad som inträffat idag, onsdag, hamnade mitt inlägg på fel plats - inte här utan under "Trainz utvisad...".

Nisse, den virrige
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 19:55   #5
y31
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard Problem med Hdvsi o dvsi

Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt
Bifogade filer
Filtyp: pdf Dok1.pdf (511.7 KB, 65 visningar)
y31 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 15:21   #6
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av y31 Visa inlägg
Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt
Tack för den felrapporten. Utan era rapporter så blir det ingen vidareutveckling.

Problemet har visats sig tidigare även för andra signaler under vissa omständigheter, men jag har inte fått någon rapport om att dvsi skulle vara behäftad med samma problem. Detta är nu åtgärdat då grundskripten har genomgått en mycket STOR revidering. Nytt grundpaket för signalskripten kommer faktiskt att bli tillgängligt väldigt snart, med många nya signaltyper och funktioner. Men om du vill ha en betaversion redan nu, så kan du ladda hem den här. Signal Library 3.11.b15. När du installerar denna cdp så ska du skriva över allt (Yes To All).

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-03-31 klockan 16:00.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 18:33   #7
y31
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Tack nu fungerar dvsi så nu blir det att bygga vidare, en undran fått "allvarligt fel har inträffat så IE måste avslutas" några gånger tidigare, så har IE version någon betydelse? har IE8

Ior
y31 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 17:09   #8
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Arrow Lägesrapport, nyheter - 2.

Version 2 av signalsystemet är äntligen komplett i sitt grundutförande. Det tog "bara" 6 år att genomföra det (från det att jag tog beslutet att det behövs ett svenskt signalsystem i Trainz).

Jag kommer att ladda upp en betaversion för nedladdning. Den inte är helt igenom testad av mina betatestare (dom flesta ligger fortfarande i ide). Men allmänheten är väl dom bästa betatestarna? så detta blir mitt beslut.

Alla ligger dock inte i ide, och har inte gjort det under hela vintern heller. STL-teamet jobbar alltid vidare även om ni inte märker så mycket av det ibland på detta forum.

Ett tack till:

Lennart (LAn), en 3D-disigner (meshexpert) som får dom mest omöjliga visuella objekten/tillbehören att fungera och lysa upp. Alla hans objekt talar väl för sig själv.

Tomas (korviger), även han en meshexpert, men framför allt en noggrann konstruktör och vetare av fakta. Han vet allt om hur det fungerade i verkligheten i den äldre tidsepoken. Han har stöttat mig med mycken teknisk support och även en del skriptande.

Per (bear). En "fakta databas" och en kritisk testare. Han är involverad i allt som gäller funktionerna i signalsystemet (samtliga signaler). Han är väl den enda av oss som jobbar professionellt inom järnvägen. Och utan honom så skulle t.ex. huvuddvärgarna vara ett skämt, mer eller mindre.

Till sist, men inte minst, vill jag tacka alla övriga 3D-disigners som ännu inte vaknat i sitt vinteride.

I denna version som kommer är ALLT implementerat. Blocksignaler, väggskydd - you name it. Även tredjepartsversioner av vissa 3D-objekt kommer jag att publicera, i dom fall jag har fått bekräftelse att det är ok. Mycket hänger i luften när det gäller detta, men jag kan inte vänta till hösten för att få den slutgiltiga bekräftelsen - så jag gör det på mitt vis. Har dom inte klagat hittills, så tar jag det för ett JA.

mvh

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 18:23   #9
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Thumbs up Mums minsann

Hoppas folk vaknar till snart och inser vilket enormt arbete du, Svenolov, lagt ned för få detta sjösatt!!!
Om inte folk uppskattar detta vet jag inte vad!!!

ETT STORT TACK för ditt engagemang och din uthållighet

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.