Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-12, 16:46   #1
X2-lover
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Mycket snyggt Basse! X10.an är ju grymt snygg även X60 ser mycket bra ut!
X2-lover besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:32   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Tack tack,
Bönan: Jag är tveksam till export för MSTS, jag har ingen kunskap om det själv - det krävs tillräckligt med slit för RW just nu (måste än en gång säga att utan Mawkish och även Mazz skulle det ta ännu längre tid)

Med två vagnar, 2 boggis och det flesta detaljer klara ligger jag på 25k polys. Mycket går såklart att LODa bort annars är risken att det blir väldigt tungt. T.ex. jämförelse med Mawkish's Zss och Marcus Td så kan de vara lite tyngre på polygon-sidan eftersom det inte kommer vara så många i samma scen.
Med ett pendeltåg på minst samma polyantal så kan det finnas betydligt fler i samma scen på en station eller bangård. Så det är några parametrar att brottas med för att bestämma detaljnivån. Klarar Msts det?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:41   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Tack tack,
Bönan: Jag är tveksam till export för MSTS, jag har ingen kunskap om det själv - det krävs tillräckligt med slit för RW just nu (måste än en gång säga att utan Mawkish och även Mazz skulle det ta ännu längre tid)
Man får ju verkligen hoppas att någon kan fixa det, även om det nu är länge sedan sist något nytt släpptes har vi ju massor med svenska tåg till MSTS, så någon 3d-byggare borde ju kunna fixa det, kanske...?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:45   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
Standard

Hej Basse!
Superfina tåg du utvecklar! Lycka till i forsättningen.
Jag tror inte MSTS klarar, men kanske med ORTS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 17:54   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Totte, det finns väldigt detaljerade tåg till MSTS som MSTS klarar bra. När community-ware var aktuellt förut så visade någon en bild på ett superdetaljerat ånglok till MSTS, som fungerade bra. Men OpenRails klarar ju helt säkert det här tåget.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 21:34   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Tåget är verkligen mycket snyggt! Man skulle ju vilja ha det i MSTS. Vilket 3d-program använder du? Gmax klarar av att exportera till MSTS format. (.s) .sd-filen får man kopiera från ett annat tåg. Texturerna har du väl redan, så de ska konverteras till .ace och det är enkelt. Och så måste du nog reducera några polygoner för att det ska fungera, men jag förstår om du har fullt upp med att få in den i Railworks.

Gmax gamepack (för export till MSTS) finns här: http://download.microsoft.com/downlo...axGamePack.exe
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 21:49   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Super duper-arbete Basse! Snyggt som f**...

Angående att konvertera till MSTS så är det ju inte "bara"... Som ofta då... Nu vet jag ju inte hur Basse har konfigurerat texturerna, men MSTS klarar bara av kvadratiska texturer, både Trainz och RW klarar rektangulära. För "långa fordon" brukar jag utnyttja möjligheten till rektangulära texturer.

Som Basse påpekar också, polygonantalet är ju en aspekt att ta hänsyn till. Det är ju inte ett unikt ånglok som bara finns i ett ex i en scen, utan det här fordonet inte bara kan, utan det förekommer i flertal i en scen. LOD är således absolut att föredra för ett sånt här tåg. Och att lodda till MSTS är inte helt gjort i en handvändning, det är i princip en polygon-nedskalad modell för varje lod-nivå. Så det är en del pyssel att få till det.

Men absolut är det ju görbart med hänsyn till ovanstående, men man kommer också till vem ska göra det...

Men, vem vet, ORTS har ju deklarerat nya format, som både tar hänsyn till bakåt-kompatibilitet (one way!) och nya möjligheter... kanske ett nytt format i ORTS-miljön kan öppna möjligheten för både det ena och det andra när det så blir känt vad det då ska innehålla och hur det ska byggas...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009