![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Tack. 100-procentigt klarläggande. Då har jag läst läxan rätt för ett halvt år sen.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Vilken tpl-signatur är den bästa för att varna för rörlig bro. Orienteringstavlans tpl-signaturer handlar i stor utsträckning om ATC och Fjb. Därtill finns A och V. Är det någon av dessa jag kan använda?
Jag måste dessutom ha en tavla som anger ovillkorligt stopp. Den fällbro jag använder reagerar på spår 1. Kommer däremot ett tåg på spår 2 måste det stoppas annars hamnar det i plurret. Växeln ligger strax innan bron. Tåget på spår 2 måste krypköra över växeln för att få kontakt med bron och avvakta på klart spår. Lösningen kan då vara en tavla: "Absolut stopp efter tio meter". Självklar kan man lägga en spårspärr med någon form av varning. Men då funkar inte trafiken från andra hållet eftersom semaforens två vingar inte kan kopplas till spårspärren - eller går det...? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Kommande version av signalsystemet har inbyggt stöd för kompletta vägskydd och broskydd. Betatestas fn. Inga signalmodeller finns ännu, så jag hoppas att modellbyggarna tar tag i saken. Jag vet dock att korvtiger har kommit långt med sitt äldre vägskydd (och även broskydd för den delen). Det är korvtiger och jag som tillsammans har utvecklat dessa skydd. Tester har pågått i det dolda en längre tid.
JohanV:s signaler som trackside versioner betatestas också just nu. Dessa signaler finns i vänster/höger variant. Signalerna kan direkt ersätta emges gamla svenska signaler. Trackside signalen använder samma grundskript och har samma valmöjligheter/optioner som master-scenery varianten. Endast ett monteringsalternativ finns dock, montering på egen stolpe. Jag kommer själv att ge ut delar av ett modernare vägskydd, där en del av STW:s nuvarande modeller (med tillstånd) används. Tillsammans med dessa och Johans nya v-signaler så kommer det att finnas ett komplett vägskydd som är mycket kompetent och enkelt att konfigurera i alla möjliga varianter. När det gäller Tågklarerare och Autopilot så kommer dom att behandlas i en egen tråd, fortsättningsvis. Dessa utvecklas parallellt hela tiden tillsammans med signalerna.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Det var goda nyheter, svenolov, korvtiger och JohanV. Ser för egen del verkligen fram mot att någon gång få använda Tågklareraren och Autopiloten. Och jag är säker på att de håller samma höga standard som alla era tidigare produkter som vi trainzare fått förmånen att få njuta av. Tack!
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|