![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Tyvärr försvann länken till kommentarer och frågor. Eftersom det kommer efterföljande artiklar som bör löpa i en följd så vädjar jag: Kommentera inte i den här tråden. Använd i stället en ny tråd med rubriken "DEM-bygge ÅmÅJ".
Kan bara tillägga: Blir väldigt glad över kommentarer, frågor o s v. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
I dag tar vi oss vidare längs den 25 kilometer långa järnvägen Åmål-Årjäng. Dessförinnan ett kort stopp och tillbakablick. När banan stod klar och gick att köra på upptäckte bolaget, att man stod utan rullande material. Bolaget fick gå till staten och låna pengar.
1931 förklarade dåvarande VD:N stolt: ”Redan nu är banan den på tågkilometer billigaste trafikerade normalspårsjärnvägen i hela riket.” Strax efter gick banan i konkurs. De första sju kilometrarna är färdigbyggde med äldre svenskt säkerhetspaket installerat – semafor, växellyktor, spårspärrar m m Den här första delen är byggd så exakt man kan komma. Höjden på första stationen, Jakobsbyn, ligger på decimetern rätt – d v s 35,6 meter över Vänern. Alla avståndsmått är exakta nästan på meter när. Men det blev också mitt första stora misstag. Jag lade upp en DEM-bild, som sträckte sig från Åmål till Jakobsbyn. Men när jag skulle koppla på resten av DEM-banan med den nya gick jag i dubbel bemärkelse in i väggen. Höjdskillnaden mellan de två DEM-kartorna var nio (9) meter. En sådan lutning kräver en bergbanan eller att man förvanskar den kommande banan. Misstag nummer 2: Dela aldrig en DEM-banan. Lägg upp HELA banan först av allt. Jag har lärt mig. Men innan vi går in i väggen tillsammans stannar vi upp vid Slommeruds hållplats med en SJ-betecknad banvaktsstuga (mer senare) och en väl fungerande Plåtstins (första bilden). Jakobsbyn är nästa hållplats, eller station om man så vill. Den är utlagd enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beslut. Och sedan gick jag in i väggen (andra bilden). Hur skall den nio meter höga vallen besegras? Bakom vallen stiger banan 10 promille. Min lösning blev att bygga en hiss för hela stationen (tredje bilden). Gör en ny station i den nya DEM-kartan, en om möjligt exakt kopia av den föregående stationen. Samma tågsätt läggs in i båda stationerna. Det handlar alltså då om två olika banor – alltså ut ur Surveyor/Driver och in i nästa Surveyor/Driver. Hissen är ett faktum. I det tredje kommande avsnittet redogör jag för mina erfarenheter av DEM-bygge samt ta upp något om verktygen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
bygge Nisse?.. det ser ju intressant ut..ska kolla när det kommer nåt nytt...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Banan är nedlagd av skäl som kanske framgått i Forum. Men en ersättare är redan på gång och den hoppas jag ska bli hur häftig som helst. Jag gör nog som du och kör banbygget i egen tråd.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Något har hänt i den här tråden som jag inte begriper: Ett helt avsnitt har försvunnit. Strunt i det – mina erfarenheter av DEM-bygge kan jag återkomma till. Här kör jag en bit till:
Eftersom min nya dator är ute på sin sedvanliga garantiresa – när den återvänder har den rest motsvarande sträcka Malmö – Toronto – har jag kastat mig över ÅmÅJ-banan. Jag har kommit långt på vägen och har slutmålet Svanskog inom räckhåll. Dessförinnan skall station Ömmeln byggas upp efter spårritning, en tunnel skall färdigställas och en hisnande nedförsbacke forceras - säkert närmare 20 promille på en drygt två kilometer lång sträcka. Än i dag finns det märken i rälsen efter slirande lok i uppförsbacken. Vad som präglar min bana är rekonstruktion av stationerna och korrekta signaler – hellre i överkant.än i underkant. Hittills har jag lagt ut 24 lutningsstolpar av den äldre typen, som cabförare har lättare att se. Var skall man blåsa (ge ljudsignal) och när skall man börja bromsa (här använder jag orienteringsstolpe V2 som informerar om stationssignatur och avstånd) är andra viktiga inslag. När det gäller lutningar så gäller inte faktisk lutning. Ur ”UPPGIFT å de lutningar, som å olika stationssträckor äro utslagsgivande för tågens utrustning med bromskraft.”. Det här innebär att man vill ha bromskraft motsvarande 17 promille på en delsträcka. Färdas tågen på samma sträcka men i andra färdriktningen krävs endast 14 promille. Grejen är här att på den här sträckan färdas tågen först brant uppför, sedan brant nerför. Om naturen är jag mer sparsmakad. Den ligger som en kuliss på båda sidor om spåret så att själva banans bredd ligger för det mesta under en baseboards bredd. Vad lokföraren ser bestämmer. Jag använder mig dessutom av standardiserade block, som byggs upp av 56 av Pofigs 1.600 träd.. När det gäller gran använder jag mig med förkärlek av Lotharhakes Tannen am Hang. Kan jag följa jordmånen så gör jag det. Jag har dock inte vandrat i de här trakterna så det får bli vad det blir, Nisse Här under ett axplock bilder med Vovven47: a-lok i huvudrollen.. Kommentarer och frågor görs direkt i den här tråden – inte som jag skriver i tråd ”DEM-bygge Åmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
svenska banor |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|