Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-30, 19:54   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack för all positiv förstärkning! Det sporrar. Jo då Bengan, C5 hade släta , utanpåliggande dörrar och kommer väl att få det så småningom? Men man måste börja i nån ände och nu blev det texturerna först och så kommer mesherna sen.

Ekan,
detta med minimaps är inte så dumt om man vill slippa tjôt om ommappningar, men jag håller med dig, lite jobb med "riktiga" texturer ger en snyggare modell

Så nu blir det väl att omarbeta C1/2/3 till "Riktiga" texturer, sen C4 "und so weiter".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 22:03   #2
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Bara en "jobbig" tanke, alla vagnar i "tuben" har Westinghose-koppel bortsett från C20-orna

Kul att dessa är på G dock, har verkligen sett fram emot dessa!

Kommer du enbart arbeta på C1-C5 eller även uppåt i typerna?
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 22:13   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Bara en "jobbig" tanke, alla vagnar i "tuben" har Westinghose-koppel bortsett från C20-orna

Kul att dessa är på G dock, har verkligen sett fram emot dessa!

Kommer du enbart arbeta på C1-C5 eller även uppåt i typerna?
Kan du speca lite mer om Westinghouse-koppel. Jag trodde de hade Scharfenbergkoppel men Stockholms tunnelbana byggdes väl med mycket amerikanskt inflytande ? Syns bl.a. på C1-vagnarna som har typiskt amerikansk inredning.

Projektet sväller ut och omfattar nu även C13-14. Men vi får se hur långt min energi och mitt intresse räcker !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 00:19   #4
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Tänk på att C4 och uppåt bara har en hytt och går/gick i par.

Om du väl kommer igång kommer det gå grymt. C6 är ju i princip C4 fast med annan hytt. Andra generationens Cx såg ju alla nästan likadana ut bortsett från fönster, inredning och målning.

Senast redigerad av GBSF den 2012-03-31 klockan 00:23.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 00:26   #5
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Projektet sväller ut och omfattar nu även C13-14. Men vi får se hur långt min energi och mitt intresse räcker !?
Ja, då har du byggt det mesta som rullar svenska spår...
Visst är han väl värd en applåd!!!
Bravo LAn
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 07:53   #6
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kan du speca lite mer om Westinghouse-koppel. Jag trodde de hade Scharfenbergkoppel men Stockholms tunnelbana byggdes väl med mycket amerikanskt inflytande ? Syns bl.a. på C1-vagnarna som har typiskt amerikansk inredning.
Som på "ketchup-tuben" så har boggin det rätta kopplet.
Jag kan själv inte alltför mycket om dessa gamla typen, även om man åker C6 nästan varje vecka.
C20-orna har Scharfenbergkoppel om inte jag har fel.
Och mycket riktigt, de är (antar jag) amerikansk inspererade, då även de flesta amerikanska tunnelbanor har Westinghouse-koppel.
Du kan kolla upp det om du vill, själv hittar jag inte så mycket fakta.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 10:12   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120331_0000.jpg (187.5 KB, 774 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 12:01   #8
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Riktigt snyggt Lan! Hoppas du kommer att fortsätta med projektet!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 13:04   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
Snyggt Lennart.

Kollade upp lite fakta i diverse böcker om tunnelbanan.
Som X2an skriver om kopplet, så stämmer det med Westinghouse-koppel + att mycket annat var hämtat därifrån, så som motorer och annan elektriskt utrustning, men SL (SS) ville se mer inhemskt och lät ASEA ta över den elektriska biten efter ett tag.

Dom första 20 C1-vagnarna hade amerikansk planlösning, med sofforna närmast dörrarna placerade längs med korgväggen.

C5-vagnarna byggdes i endast 8 ex och byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik, som gärna ville etablera sig som tunnelvagnsleverantörer också och inte enbart vara tillverkare av busskarosser. Kravet från SL (SS) var. Att vagnarna inte fick väga mer än C4-vagnarna (23 ton) som dom hade lyckats pressa ner C4-vagnarna till. C2-vagnarna vägde 30 ton.

Hägglunds lyckades få ner C5-vagnarna till 20 ton. Korgstommesidor och bottenram hade samma stålkvalité som C4. Medans tak och vagnsfronter tillverkades i aluminium och vagnkorgens sidor utvändigt kläddes med sickade aluminiumplåtar och därigenom blev hela vagnens yttre helt utfört i aluminium.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 18:12   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Bengan, då får vi ändra mass till 20000 så får vi se om den får bättre acceleration!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 09:48   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
Alltså, nu blir det ju snart problematiskt här.... med alla de här fina tunnelbanevagnarna vill man ju nästa använda dem. Men hur sjutton blir det med realismen om man anlägger en tunnelbana i Ockelbo??
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 12:37   #12
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Alltså, nu blir det ju snart problematiskt här.... med alla de här fina tunnelbanevagnarna vill man ju nästa använda dem. Men hur sjutton blir det med realismen om man anlägger en tunnelbana i Ockelbo??
När tunnelbanan anlades i Stockholm var det inte ett så realistiskt beslut och mycket sa emot det! Men det gick ju bra endå!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:10   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Tålamodet tryter....

... det är synd att Svenolov skall behöva sitta och städa i Downloadtråden bara för att ni inte kan lära er posta saker i tillhörande tråd, nämligen i denna tråd -

OCH INTE I DOWNLOADTRÅDEN !!!

Svenolov är duktig på massa saker men att behöva sitta och städa efter oss är han väl något överkvalificerad för, eller hur!!!????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 23:44   #14
TobbeSvensken
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 41
Standard

Är det någon som känner till kuid:67375:100475 ?
Vad är det för något och vad kan man få tag på den?
__________________
Hälsar en mupp från Stockholm
TobbeSvensken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009