![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för all positiv förstärkning! Det sporrar. Jo då Bengan, C5 hade släta , utanpåliggande dörrar och kommer väl att få det så småningom? Men man måste börja i nån ände och nu blev det texturerna först och så kommer mesherna sen.
Ekan, detta med minimaps är inte så dumt om man vill slippa tjôt om ommappningar, men jag håller med dig, lite jobb med "riktiga" texturer ger en snyggare modell ![]() Så nu blir det väl att omarbeta C1/2/3 till "Riktiga" texturer, sen C4 "und so weiter".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Bara en "jobbig" tanke, alla vagnar i "tuben" har Westinghose-koppel bortsett från C20-orna
Kul att dessa är på G dock, har verkligen sett fram emot dessa! Kommer du enbart arbeta på C1-C5 eller även uppåt i typerna?
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Projektet sväller ut och omfattar nu även C13-14. Men vi får se hur långt min energi och mitt intresse räcker !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tänk på att C4 och uppåt bara har en hytt och går/gick i par.
Om du väl kommer igång kommer det gå grymt. C6 är ju i princip C4 fast med annan hytt. Andra generationens Cx såg ju alla nästan likadana ut bortsett från fönster, inredning och målning. Senast redigerad av GBSF den 2012-03-31 klockan 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Visst är han väl värd en applåd!!! ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]() Citat:
Jag kan själv inte alltför mycket om dessa gamla typen, även om man åker C6 nästan varje vecka. C20-orna har Scharfenbergkoppel om inte jag har fel. Och mycket riktigt, de är (antar jag) amerikansk inspererade, då även de flesta amerikanska tunnelbanor har Westinghouse-koppel. Du kan kolla upp det om du vill, själv hittar jag inte så mycket fakta.
__________________
X2an! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
![]()
Riktigt snyggt Lan! Hoppas du kommer att fortsätta med projektet!
![]()
__________________
Henrik.V |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Snyggt Lennart.
Kollade upp lite fakta i diverse böcker om tunnelbanan. Som X2an skriver om kopplet, så stämmer det med Westinghouse-koppel + att mycket annat var hämtat därifrån, så som motorer och annan elektriskt utrustning, men SL (SS) ville se mer inhemskt och lät ASEA ta över den elektriska biten efter ett tag. Dom första 20 C1-vagnarna hade amerikansk planlösning, med sofforna närmast dörrarna placerade längs med korgväggen. C5-vagnarna byggdes i endast 8 ex och byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik, som gärna ville etablera sig som tunnelvagnsleverantörer också och inte enbart vara tillverkare av busskarosser. Kravet från SL (SS) var. Att vagnarna inte fick väga mer än C4-vagnarna (23 ton) som dom hade lyckats pressa ner C4-vagnarna till. C2-vagnarna vägde 30 ton. Hägglunds lyckades få ner C5-vagnarna till 20 ton. Korgstommesidor och bottenram hade samma stålkvalité som C4. Medans tak och vagnsfronter tillverkades i aluminium och vagnkorgens sidor utvändigt kläddes med sickade aluminiumplåtar och därigenom blev hela vagnens yttre helt utfört i aluminium.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Bengan, då får vi ändra mass till 20000 så får vi se om den får bättre acceleration!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Alltså, nu blir det ju snart problematiskt här.... med alla de här fina tunnelbanevagnarna vill man ju nästa använda dem. Men hur sjutton blir det med realismen om man anlägger en tunnelbana i Ockelbo??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är synd att Svenolov skall behöva sitta och städa i Downloadtråden bara för att ni inte kan lära er posta saker i tillhörande tråd, nämligen i denna tråd -
OCH INTE I DOWNLOADTRÅDEN !!! Svenolov är duktig på massa saker men att behöva sitta och städa efter oss är han väl något överkvalificerad för, eller hur!!!????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 41
|
![]()
Är det någon som känner till kuid:67375:100475 ?
Vad är det för något och vad kan man få tag på den?
__________________
Hälsar en mupp från Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|