Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-14, 19:04   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag svarar bara på ditt konstaterande. Vagnarna är gjorda för Trainz Version 3.1 eller högre. Även tillbehören kräver minst denna version, så du kommer aldrig få det att fungera i Trainz Classic.

Frågan därefter som du ställer får LAn svara på.
Skall försöka, exporten från "Ketchup" resulterade i att varje vagn blev 50 000 polygoner. Jag försökte banta ner det men det blev inte bra, tänkte lägga ned hela projektet men intresset från forumet gjorde att jag gav det ett nytt försök. Använde "Ketchupvagnarna" som nån slags 3-dimensionell "backdrop" och byggde helt nya vagnar från scratch och på den vägen är det!

Jag bygger och testar i TS2010 och kommer inte att ens försöka göra nån bakåtkompatibilitet (eller framåt[TS2012]-dito heller)!

Mina vagnar bör fungera i TS2009 men ingen garanti ?

Alla versioner före TS2009 kan man väl lämna in till återvinning nu när även N3V släppt ansvaret för dom?

Ett gott råd:
Skaffa TS2010 eller ägna er åt nåt gammalt, det finns ingen chans att kunna köra allt nytt som produceras annat än i TS2009/2010 !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 20:38   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Skall försöka, exporten från "Ketchup" resulterade i att varje vagn blev 50 000 polygoner. Jag försökte banta ner det men det blev inte bra, tänkte lägga ned hela projektet men intresset från forumet gjorde att jag gav det ett nytt försök. Använde "Ketchupvagnarna" som nån slags 3-dimensionell "backdrop" och byggde helt nya vagnar från scratch och på den vägen är det!

Jag bygger och testar i TS2010 och kommer inte att ens försöka göra nån bakåtkompatibilitet (eller framåt[TS2012]-dito heller)!

Mina vagnar bör fungera i TS2009 men ingen garanti ?

Alla versioner före TS2009 kan man väl lämna in till återvinning nu när även N3V släppt ansvaret för dom?

Ett gott råd:
Skaffa TS2010 eller ägna er åt nåt gammalt, det finns ingen chans att kunna köra allt nytt som produceras annat än i TS2009/2010 !
Men nog bör det väl fungera i TS2012 också? Om inte och man hittar buggar i TS2012 tycker jag man bör rapportera dessa till N3V - om inte så blir de aldrig fixade. Och om buggarna i TS2012 inte blir fixade så blir de kvar i TS2014 också osv. Och till slut kommer inte TS2010 att funka längre och då kan man inte köra det i TS2018 pga buggar man inte rapporterade i år....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 03:40   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Men nog bör det väl fungera i TS2012 också? Om inte och man hittar buggar i TS2012 tycker jag man bör rapportera dessa till N3V - om inte så blir de aldrig fixade. Och om buggarna i TS2012 inte blir fixade så blir de kvar i TS2014 också osv. Och till slut kommer inte TS2010 att funka längre och då kan man inte köra det i TS2018 pga buggar man inte rapporterade i år....
Jodå, det fungerar i TS12 också. Jag gör numera "stickprovstester" på våra alster (objekt som har stark anknytning till STL) i TS12 också, även fast vi inte använder TS12 som utvecklingsplattform. Det är precis som LAn säger, vi har lagt ribban på version 3.1. Även fast LAn använder TS2010, så bygger han för version 3.1 och uppåt. Om det inte skulle fungera i TS2009 eller TS12 så får LAn veta det genom mig, det kan ni vara säkra på.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 09:28   #4
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

*stum av beundran *
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 10:04   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard C4 inredning

Det blev mycket pyssel med inredning och färger och jag vill tacka alla som förökt hjälpa till, det är inte lätt för en som åkte T-banan senast 1953. Sista vagnen som fått invändig kosmetika är C4 (t.o.m. glasskärmar vid dörrarna). Vad som återstår är reklam och info ovanför fönstern som jag tänker göra som egna mesher så man kan ta bort dom eller själv göra nya texturer till dom.

C4 nu:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120415_0000.jpg (185.3 KB, 136 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 10:08   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Sjuuuuuuuuuuuuuuk snyggt!!! =D
Länge sen jag skrev nått här känns det som, än längre sen jag laddade ner något..

Kanske dags att fixa lite nu :P
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 11:49   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Pyssel för den som önskar !

Reklamskyltarna blev en egen mesh som heter reklam.im och finns i en container som heter reklam i config. Det är fyra delar, de två långa i mitten är mappade med long1.tga och long2.tga medan de kortare i ändarna är mappade med short1.tga och short2.tga. long-texturerna är 1024x128 och short-dito är 512x128 pixels. Jag har använt förlagor från spårvägsmuséet. Här är det fritt fram att skapa egna texturer och tillföra egna förlagor. Två bilder på en C14 som illustration.

Jag bifogar ett startpaket med psd-filer i rar-format. Bara att packa upp nånstans, sen kan man börja pyssla!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120415_0000.jpg (176.6 KB, 135 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120415_0001.jpg (233.6 KB, 134 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Pyssel.rar (1.71 MB, 60 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009