Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-18, 07:42   #1
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard Reply

Kul att fler bygger räls och växlar, men vartör sitta och uppfinna hjulet på var sitt ställe?
Ett förutsättningslöst sammarbete vore nog på sin plats.
Som det är nu sitter jag och försöker lista ut diverse mått för att mina alster skall passa till de räls som andra lägger ut, istället för att göra alla delar själv borde vi gemensamt komma fram till en standard.
Ang. skriptning så har jag fått rätt bra kläm på detta tex möjlighet att välja typ av växelväljare, textur,tillbehör som skall visas mm.
Basen till skriptet är Andi06 spårskript.
Jag har laddat ner allt jag hittat om växeldimmensioner kurvradier mm från trafikverket samt diverse sidor från nätet, tyvärr kan jag ej lägga ute detta då detta förmodligen är upphovsskyddat däremot bore det kunna mailas till den som har ett seriöst intresse av materialet.
kan dessutom någon sam har möjlighet bidra med och ta foton på räls växlar etc så borde nog texturer mm bli så naturtrogna som möjligt.

Ps. se följande trådar
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32386
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31906
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se

Senast redigerad av pussgurkan den 2012-04-18 klockan 07:46.
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 08:53   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16224

Har mest gjort en del modeller, inga texturer än..

Man kanske ska slå ihop sina påsar och mala tillsammans? =)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 12:21   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ovanstående tre talare har faktisk nånting att säga. Håller med alla.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 16:29   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag tänker själv inte sätta mig och bygga spår igen, men om någon är intresserade av mina texturer så har jag en PSD i massor med lager och grupper som man om man har tur kan få ut lite av marktexturerna ur. De är gjorde för att vara så lika STW Tomas' spår som möjligt. Även rältexturen finns att tillgå, eller så kan ni använda den tga som finns med i paketet.

Om ni vill få arbetet att flyta bra och snabbt kunna bygga fixed-track-växlar enligt Andy's koncept så tror jag att det flexiblaste skulle vara att göra banvallen som en separat mesh med bara en platt marktextur mappad på. Sedan på de läggar man sliprar som egna mesher och med egna skuggor i form av planes med alphamap som suddar ut kanterna. Då kan man snabbt bara ändra banvallens form, och flytta runt, lägga till och ta bort sliprar med deras rälsspikar och dyl samt lite småfix så har man en ny växel. Annars måste man bygga om hela växeln samt ett hästjobb med att ändra skuggor och sådant i texturen för marken. Spåren kan sedan göras enligt stiched tracks modellen, med skuggorna inbyggda i texturen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 18:32   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Pussgurkan oah ni andra som svarat på tråden

Tack för de olika synpunkterna.

Jag har inte glömt ditt arbete Pussgurkan och vi
använder gärna dina växlar där vi kan och sammarbetar mycket gärna om
utveckling av växlar om det är något vi kan hjälpa till med. Säg bara till.

Men visst är det så att de växlar du utvecklar är fasta dito och inte
sådana man snickrar ihop av splines.

Det gör att på många delar av DONJ där marken sluttar på alla olika sätt
än 0 graders lutning så är det nästa lögn i h-vete att placera ut objekt
som kräver ett plant underlag. Det finns några få ställen som det kan
fungera på som Ockelbo och Norrsundet men på många ställen går det inte.

Däremot är ju de nordsydliga banorna dvs. ostkustbanan och norra stambanan
mycket bra kandidater för fasta växlar.

Mao. det kommer att bli några DONJ objekt för att bygga växlar av
splines som vi släpper men det betyder inte att vi inte kan byta ut
delar av dom senare.

Nå jag föjde era synpunkter och släpper en DONJ växel som är har
slipers i samma stil som banvallen och där växelstången är mera sliten
och faller längre ner. det kommer också detaljer för att snygga till
spåren så att växeln ser någorlunda ut. Se bilderna.

Den osynliga växeln är till för att kunna manövrera växlar i treskens-
spår utan att visa en mesh av två växlar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screenshot.jpg (228.4 KB, 96 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-18 klockan 21:13.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009