Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-22, 11:46   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ett tag sen sist – och inte verkar det ha hänt värst mycket. Fel! Stationen har helt ändrat innehåll och är nu (översatt till Trainz) så nära 1963 års verklighet man - åtminstone jag – kan komma. Mellerud tillhörde tidigare BJ som i flera fall var föregångare. Det gällde dock inte den här viktiga knutpunkten som till stor del inte var förreglerad. Detta innebar att mycket av ställverksarbetet fick skötas för hand ute på bangården.

De omfattande förändringarna har möjliggjorts tack vare stora insatser av Korvtiger. Det ska du ha stort tack för.

Norra infarten på f d BJ-spåret (Gävle/Falun – Göteborg) hade förmodligen en envingad semafor, södra infarten en tvåvingad. I det avseende liknade Mellerud mer en s k bonnastation. Infarten söderifrån var förreglerad med tågvägar, norr däremot inte, Det gick säkert åt en hel del personal i station Mellerud.

Den stora synliga förändringen är att bangården spegelvänts enligt begreppet jämt/udda. Tåg söderifrån var tidigare jämna, men banan byggdes ju från norr och söderut. Alla växlar har fått nya beteckningar, alla växelljus har bytts ut.

Tidigare hade semaforerna totalt 13 vingar, nu 8.

Det har också skett en omfattande make up – växlar har tagits bort, nya tillkommit. Med ett undantag (ett misstag som inte går att reparera) följer nu stationen spårplanen.

Jag håller för troligt att stationen var utrustad med cyklar för att nå växlarna. Jag har själv sett en sådan på en oförreglerad station – svartmålad, typ militär med en svart skylt under ramen och texten ”SJ tjänste” i vitt.

Jag går inte in på begreppet ”jämn/udda” – det blir en stor sak framöver.

Nisse

Än så länge har jag inte lärt mig finessen med riktiga bildtexter, så ni får ta det på det här sättet:

1/ Bangården från norr till söder. Till höger får Vovven47:s A-lok kol tack vare Lenfas/Korvtigrs fungerande kolbrygga, här i betaversion.

2/ BJ-flottan på gång. Uppifrån: Godsloket BJ O (LAn), snälltågsloket BJ Ds /Lan), GDG-Expressen X5 (LAn) och en särling; Tufftuffs BJ C3, det första svenskbyggda ångloket i Trainz, med Korvtigers teakvagnar på släp..

3/ GDG-Expressen på väg in. Observa den envingade semaforen – alltså norra infarten till en stor och viktig knutpunkt.

4/ Snälltåget från Göteborg med adress Gävle på gång in på spår 4.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bangården kopiera.jpg (270.0 KB, 373 visningar)
Filtyp: jpg BJ-flottan kopiera.jpg (193.4 KB, 368 visningar)
Filtyp: jpg GDG, semafor kopiera.jpg (189.8 KB, 366 visningar)
Filtyp: jpg Snälltåget in kopiera.jpg (203.8 KB, 363 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 11:51   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Bra jobbat Nisse
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:52   #3
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Jätte fint byggt!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 14:33   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I Trainz är det omöjliga möjligt och LAn:s Skånegård har flyttats upp till Dalsland till kilometerstolpe 4 samt försetts med lämpliga tillbehör. Puntane har gjort pil-träden, Lenfas gårdspumpen, Tufftuff ångloket (BJ C3, det första svenskbyggda, och Korvtiger de vackre c3-passagerarevagnarna. Pilalleerna tämligen stilriktiga och en märgelgrop finns med. Gropen skapades när man hämtade lera till att klina husen med - man fyllde mellnrummet mellan korsvirket med lera förstärkt med vidjor från pil-träden.

Dalsland har blivit en attraktion rikare. Tack LAn.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skånegård 1.jpg (252.7 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Skånegård 2.jpg (162.8 KB, 284 visningar)
Filtyp: jpg Skånegård 3.jpg (152.5 KB, 286 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 17:36   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Stiligt Nisse .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 00:43   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det glädjer mig att se att mina alster blir förvaltade på detta fina sätt, själv orkar jag knappt texturera marken på mina screenshots. Det fattas väl bara några gäss, en påg, en grebba och en rullebör
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-14 klockan 00:45.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 16:42   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Idag firar jag jubileum; den första milen har passerrats – dert tråkiga slättlandskapet har bytts ut mot kuperad terräng, skog och sjöar. Fortfarande dominerar lövskogen, men nu tar tallen förbi.. Det roliga banbygget börjar.

Som en jubileumspresent visar jag i dag en första glimt av Svenolovs nya vägskydd. Till det yttre är det sig likt, men innehållsmässigt helt nytt. Vägskyddet, synnerligen lättinstallerat, betatestas, men kommer förhoppningsvis ut i höst,

Vid ett tillfälle under testet låg bommarna nere lång tid. Bilisterna blev otåliga och någon började tuta i vanlig ordning – som om vägskyddet hörde det.

Vägskyddet är nog lite för modernt för banan. Spårplanen för Mellerud är från början av 1960-talet och på den tid fanns bomvakterskor kvar – med all säkerhet på DVVJ. Själv gjorde jag ett reportage 1962 om en bomvakterska på NBJ.

Hur väl stämmer då DEM-kartan med verkligheten? Enligt 1928 års tjänstetidtabell är lutningen de första 14 kilometrarna 11 promille. Just nu ligger jag på 13, men har goda förhoppningar att komma verkligheten rätt nära. Antalet bergsskärningar och vägövergångar stämmer.

I första bilden närmare sig lökförare Hilding Carlsson vägskyddet vid Ingribyn. Bilarna köar.
Rälsbussar a la Carlsson är ingen ovanlig syn på DVVJ. I Bengtsfors finns två stycken. I nästa bild drar Vovven 47:s R 977 en restaurangvagn fyllt med tokiga glada järnvägsentusiaster. Till vänster en veteåker och framöver väntar Björns lilla järnvägsbro över hans smala å. Slutligen mötet med den första sjön utefter banans sträckning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd.jpg (162.1 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Vete, bro,sjö.jpg (181.6 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg Carlsson och vass.jpg (225.8 KB, 203 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009