Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-14, 22:47   #1
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Hårda stolar

3eklasstol.jpg

Äntligen är texturen på G iaf för 3e klass... kanske lite väl snygg finish möjligen, skall se hur man kan skita ner den lite...
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 23:01   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 55105

Äntligen är texturen på G iaf för 3e klass... kanske lite väl snygg finish möjligen, skall se hur man kan skita ner den lite...
Ett praktiskt tips för att smutsa ner som fungerar rätt väl för min del.
Eftersom att jag jobbar mycket i photoshop så använder jag ju många lager.
Då lägger jag oftast ett lager med smuts eller grund material som stål, i ett separat lager längst ner.
Sedan suddar jag bara med låg opacitet på ställen där det ska slitas, så upprepar jag detta tills jag uppnått resultatet jag är efter.
Alternativt är ju att sitta och måla med en pensel för hand, men tycker personligen att det är lättare på andra sättet.

Lycka till med resten av bygget!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 11:16   #3
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ett praktiskt tips för att smutsa ner som fungerar rätt väl för min del.
Eftersom att jag jobbar mycket i photoshop så använder jag ju många lager.
Då lägger jag oftast ett lager med smuts eller grund material som stål, i ett separat lager längst ner.
Sedan suddar jag bara med låg opacitet på ställen där det ska slitas, så upprepar jag detta tills jag uppnått resultatet jag är efter.
Alternativt är ju att sitta och måla med en pensel för hand, men tycker personligen att det är lättare på andra sättet.

Lycka till med resten av bygget!
Hej Marcus

Bra tips, det skall jag omedelbart prova
Gammal 2012-09-30, 22:58   #4
spyfrog
Medlem

Standard Stillestånd just nu

Hej

Eftersom det talas så mycket om att sluta och dålig fart just nu på forumet så tänkte jag bara komma med en kort status uppdatering för DONJ projektet.
Det är fortfarande på gång.

Tyvärr är det dock aningen låg aktivitet runt det just nu. Detta beror på att både björnl och jag är fullt upptagna med andra åtaganden just nu, främst arbete.... Vi arbetar främst med material och byggnader också just nu och därför blir det inte mycket postat kring landskapsbyggandet eftersom det inte hänt mycket på den fronten sen i somras.

De stora utmaningarna i landskapsdelen just nu är att få till Jädraås by med alla industrier och byggnader samt en trovärdig version av Ockelbo runt år 1930. Båda dessa kräver en hel del terräng arbete som inte finns runt t.ex. Hamrånge (då detta mest är platt terräng). Vi måste också lösa vissa höjdproblem mellan sågverket i Linghed och Linghed station...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 00:20   #5
bjornl
Medlem

Standard

Hej

Det är sant som Spyfrog säger det är fullt upp med arbete just nu :-/

Men jag håller i alla fall på med Jädraås bruk.

Det kommer nog lite bilder snart.
Gammal 2012-10-21, 19:37   #6
bjornl
Medlem

Standard

Hej

Det var ett tag sedan sist.

Men nu har jag laddat batterierna på riktigt.

Jag har varit på min första arbetshelg på JTJ (Med inte den sista),
och har verkligen blivit fantastiskt väl omhändertagen av det sköna gänget.

Det kan verkligen rekomederas till alla hugade.

Det är inte bara roligt och väldigt spännande, det ger också tillgång till all JTJ:s kunskap om DONJ:s materel på ett enkelt och smidigt sätt.

Att riva av främre buffertbalken på Korsån var morgonens jobb.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg korsan.jpg (98.8 KB, 103 visningar)
Gammal 2012-10-22, 22:32   #7
spyfrog
Medlem

Standard Träd i kubik

Ok, jag har kört några timmar med att sätta ut träd på banan nu.
Om det är något som kännetecknar DONJ så är det skogen. Hela banans existens byggde ju på skogen och hela banan går genom djup skog.

skogen.jpg

Detta har sina konsekvenser. Vi har väldigt många träd utsatta på DONJ. Just nu har vi gått över till billboards träd enligt McGuirels modell på skogen som är en bit bort - ungefär från 1 billboard från banan och bortåt. Den ser bra ut på håll och har hyfsat lite påverkan på processorn - på bilden här ser man tusentals träd men jag har iaf cirka 60 fps. Det tar en himla tid att sätta ut alla dessa träd trots att jag kör med kopiering av stora arealer....

Ytterligare en liten underlig sak med DONJ är att banan krymper hela tiden. De flesta andra byggare brukar stolt säga "vi har lagt till ett baseboard" men hos oss så slänger vi istället bort baseboards.... idag har det rykt 20 stycken som Björnl rödmarkerat pga han tycker de är för långt ifrån spåret, något som jag håller med om. Totalt har vi tagit bort ett hundratal baseboards sen vi började och jag gissar att det finns ett antal till att frisera bort - allt för att spara minne.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.