![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir. FJ (Pyttebanan) ligger mig varmt om hjärtat just för att den alltid fick kämpa för att överleva. Betänk att den skulle trafikera hela Ätrandalen ända upp till Limmared.
Ni undrar säkert vad ekipaget gör i Järle och det undrar jag med ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
Otroligt läckert. Kan bara beklaga att jag sjabblade till det med "silverpilen". Borde veta bättre - och bakgrunden med räven. Har boken om Pyttebanan och har säkert läst hundra gånger om FJ's motorvagnar.
Vill bara än en gång uttrycka min djupaste beundran för det du presterar. Och denna gång särskilt läckert - en sådan gammal udda, smalspårig pärla. Varmt tack! "Torpet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):
I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden. Kanske så här? :
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ser riktigt tjusigt ut Lennart!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår? |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|