![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):
I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden. Kanske så här? :
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
|
![]()
Ser riktigt tjusigt ut Lennart!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... tror jag. Motorvagnen finns i två varianter - före revisiom (1936-41) och efter (1941-54). Hytten vet jag inte hur den såg ut så det är en hybrid plockad huvudsakligen från YBo6 vad gäller funktionen. Den duger gott att köra med i CAB-mode. Har "tweekat" lite i enginespecen som Korvtiger gjorde till Y6-generationen så att vagnen rör sig "värdigt". Ett antal "views" finns i hytten (Å´). Fungerande vindrutetorkare, ljus, slutljus, avgasrök m.m. Kommer strax i Download.
I Propertyrutan i Surveyor kan ni välja hur ni vill ha med baggagehyllorna fram och bak. Om ni väljer lastade hyllor kommer kopplen att "gömmas" inuti baggaget. Det är alltid välkommet med kommentarer, om nån orkar bry sig längre ???? Med den dåliga respons som är just nu funderar jag starkt på att lägga av. Ce la vie ! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-08-31 klockan 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
En ånyo helt fantastisk skapelse. Otroligt läcker - valet av motorvagn är enligt min uppfattning mycket lyckad, och modellen är dessutom - liksom allt du åstadkommer - väldigt välarbetad. Det gladde mig mycket när jag såg att här fanns en interiör som var mycket realistisk och en hytt - förarmiljö - som trots vad du sade kändes helt unik. Och vindrutetorkare mm - kan det vara bättre. Igen - varmt tack för denna motorvagn. Är redan en av mina absoluta favoriter. Säger en som inte kan bygga sånt här, men väl köra och njuta.
"Torpet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Apropå dålig respons - det är väl ungefär lika dåligt nu som alltid? Inte många som kommenterar mina trådar heller tyvärr. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
|
![]()
Jag känner mig otroligt skyldig till detta, har i stort sett själv lagt Trainz på hyllan, då min dator inte tycks klara av det längre (bygger mer detaljer än min dator klarar av, så datorn laggar ihop varje gång jag startar Trainz).. Plus att skolan tar upp otroligt mycket tid. Men jag följer alltid utvecklingen av Trainz, och när man ser detta, blir man riktigt glad, för ni bygger (gäller ej bara dig Lennart, gäller ALLA) otroligt fint, och noggrant tycker jag. Försöker prova och kolla om jag hittar några fel så fort jag kan, och har tid, men tyvärr försvinner ju tiden ibland (oftast...).
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]() Citat:
Jag har inte varit så länge på forumet, men jag är djupt imponerad av det som hunnit komma från er under den tiden! ![]() ![]() Själv bygger jag nu tyska landskap, så där passar inte riktigt skånska hus och NOHAB-motorvagnar in. Därför blir det heller inte så många av kreationerna som jag laddar ner och granskar närmare. Men era byggen har fått mig att besluta att nästa bana, ja, den måste ju bara bli svensk... Och en och annan Järle brücke ska nog smusslas in bland de tyska dalgångarna...! Så tro inte att ert idoga arbete inte uppskattas, bara för att vi är tröga med att kommentera!!! Vi finns här och beundrar er!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Fram till 1941 hade motorvagn 2 inga koppel utan gick alltid ensam men möjligen monterades koppel vid revisionen 1941. Punkterna a.koppela/b ligger 15 cm under markplanet (z = -0,15).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men uppskattar allt nytt material som tillförs Trainz utav er alla. Tror att en av anledningarna till dålig respons. Är att vi har blivit bortskämda dom sista åren, med allt nytt material som ni spottar ut. Förr vart man jätteglad, när något nytt dök upp och det var inte så ofta. Nu ramlar det in, det ena objektet efter det andra. Så att man inte uppskattar materialet på samma sätt som förr, fast man ändå uppskattar det väldigt mycket. Ni har helt enkelt skämt bort oss.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|