![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Har det något med en kran att göra överhuvudtaget?
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja, delvis, men inte mycket, men det finns 2 st.
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... är det definitivt största som gått på svenska spår !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Litt Q51? För transformatortransport. Kanske den spyfrog menar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m 2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet 24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och 0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger en axellast på 20,2 ton. Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m. Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer. Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare. Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag inga data på den men en bild finns här; http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361 Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ? Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med. Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23 ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|