Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-03, 21:02   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Så du tycker det är lika jobbigt med att bygga objekt eller rullande material, glöm det! Ruttbygge är otroligt jätte jobb som du inte förstår.
Jag funderar på vad det är som gör att du hoppar till den slutsatsen..
För jag har nämligen byggt banor i flera år, inte bara för tågsimulatorer så jag har rätt bra koll vill jag ändå påstå..
I slutändan så är det ju som du sa, inga objekt inga rutter, men om mentaliteten i communityn är att det är okej att sprida andras arbeten, jag, då försvinner vi som spenderar tid med att bygga objekt och fordon åt er..
Precis som jag kommer göra nu, jag kommer inte dela med mig av mina projekt till ett community där den delade mentaliteten är att om det är uppladdat så är det okej att sprida vidare..
Det av många anledningar..

Jag har största respekt för tiden och energin du lagt på din bana, och jag nyttjade din bana för MSTS väldigt mycket när det begav sig.
Så jag önskar dig största lycka i ditt fortsatta bygge.
Men du ska veta en sak, du kan inte jämföra byggnation av rullande material eller byggnation av en rutt, det är tekniskt mycket svårare att bygga ett lok för RW än en bana, men det kan där emot ta mer tid att bygga banan.

Tack för mig.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-12-03 klockan 21:17.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:19   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 859
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg

Juste ja..
Bygga fordon är på ett ungefär det svåraste du kan göra, ruttbyggnationen kommer inte i närheten.

Tack för mig.
Ja, det håller jag med om att det är mycket svårt att bygga tåg. Men de blir ungefär klara inom halvår. Jag uppskattar dina tågbyggen och är fantastikt snygga och fina. Jag själv klarar inte av de svåra lok- och objektbyggen. Sånt krävs mycket som civilingenjörsnivå.
Enda skillnad med ruttbygget, tar extremt mycket långt tid.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 19:58   #3
ocvn
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Kongeriket Norge
Inlägg: 226
Standard

Vel, skal ikke komme som noen fredmegler her, men jeg synes hele denne diskusjonen har fått et veldig negativt utfall som jeg absolutt kan skjønne hvorfor har skjedd.

Det Marcus på høflig vis prøvde å forklare deg Totte var at du kan ikke gi ut ruten MED objekter som ikke du selv har laget, eller har fått lov til å inkludere i din utgivelse.

Det er nemlig slik at mange gir ut objekter, og hvis noen andre skal ta disse og gi de ut så vil utvikleren helst vite om det slik at ikke ikke han/hun plutselig har objekter som er brukt her og der. Det vil nesten føles som om noen bare har tatt noe fra deg og lagt det ut overalt

Tenk deg, ville du likt at noen plutselig hadde lagt ut ruten din på alle mulige sider ? La oss si at noen la ut ruten din på flerfoldige sider, og det blei oppdaga en feil på ruten din som du rettet opp og lastet opp en ny versjon her på forumet. Men at den sm la ut ruten din ikke oppdaterte på alle sidene personen la ut ruten på. Da hadde folk på andre forum sagt at ruten din hadde "den og den feilen" og "at det har gått så lang tid uten at noen har fikset på ruten". Disse folkene på andre forum aner jo ikke at ruten faktisk ikke hører til på forumet deres.

Nå har jeg svart for begge trådene som er startet
__________________
ocvn

Senast redigerad av ocvn den 2012-12-04 klockan 20:25.
ocvn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 20:29   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Tjosan!

Här ser man vad olika det kan vara! Jag har väldigt lätt för att bygga lok, vagnar och annat, men att få ihop en snygg bana tycker jag är "Skitsvårt" !!

Tycker Tottes rutt är väl värd att försöka ge ut, även om jag inte använder RW.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja, det håller jag med om att det är mycket svårt att bygga tåg. Men de blir ungefär klara inom halvår. Jag uppskattar dina tågbyggen och är fantastikt snygga och fina. Jag själv klarar inte av de svåra lok- och objektbyggen. Sånt krävs mycket som civilingenjörsnivå.
Enda skillnad med ruttbygget, tar extremt mycket långt tid.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 20:58   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 859
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser man vad olika det kan vara! Jag har väldigt lätt för att bygga lok, vagnar och annat, men att få ihop en snygg bana tycker jag är "Skitsvårt" !!

Tycker Tottes rutt är väl värd att försöka ge ut, även om jag inte använder RW.
Hallejuja!!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:21   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser man vad olika det kan vara! Jag har väldigt lätt för att bygga lok, vagnar och annat, men att få ihop en snygg bana tycker jag är "Skitsvårt" !!

Tycker Tottes rutt är väl värd att försöka ge ut, även om jag inte använder RW.
Det är inte en helt rättvis jämförelse att jämföra konstruktionen av material mellan Rw och Trainz.
Krävs mycket mer grundarbete för att får sakerna att fungera i Rw till att börja med, men det krävs också mer arbete på modellerna med namngivning och olika sorters texturfiler och bök för att ens få sakerna att fungera i Railworks, det till en helt annan grad än vad som krävs i Trainz.
Därför är det en barnlek att få in sakerna i Trainz jämfört med Rw..
Sedan är konstruktionen av 3D modellerna fortfarande den samma, det vill säga, busenkelt.

Tottes bana ser jätte bra ut och jag hoppas för den svenska RW communityns skull att banan släpps, det skulle ge en livsinjektion som är välbehövligt för detta forumet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:29   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 859
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg

Tottes bana ser jätte bra ut och jag hoppas för den svenska RW communityns skull att banan släpps, det skulle ge en livsinjektion som är välbehövligt för detta forumet.
Tack Marcus!
Skall fundera på att fortsätta med ruttbygget. Skulle vara toppenbra med samarbete mellan objektmakarna och ruttmakarna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:35   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om det nu är så våldsamt besvärligt att få till något i RW, varför håller ni då på med det??? Den här kritiken finns ju överallt på nätet vad jag sett, och ändå påstår ni att RW är så bra??? Jag vill inte väcka nån simulator-revir-strid till liv igen, men jag börjar undra om jag inte valt den simulator som passar mig bäst, med mina begänsade kunskaper?



Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det är inte en helt rättvis jämförelse att jämföra konstruktionen av material mellan Rw och Trainz.
Krävs mycket mer grundarbete för att får sakerna att fungera i Rw till att börja med, men det krävs också mer arbete på modellerna med namngivning och olika sorters texturfiler och bök för att ens få sakerna att fungera i Railworks, det till en helt annan grad än vad som krävs i Trainz.
Därför är det en barnlek att få in sakerna i Trainz jämfört med Rw..
Sedan är konstruktionen av 3D modellerna fortfarande den samma, det vill säga, busenkelt.

Tottes bana ser jätte bra ut och jag hoppas för den svenska RW communityns skull att banan släpps, det skulle ge en livsinjektion som är välbehövligt för detta forumet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:38   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 859
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Om det nu är så våldsamt besvärligt att få till något i RW, varför håller ni då på med det??? Den här kritiken finns ju överallt på nätet vad jag sett, och ändå påstår ni att RW är så bra??? Jag vill inte väcka nån simulator-revir-strid till liv igen, men jag börjar undra om jag inte valt den simulator som passar mig bäst, med mina begänsade kunskaper?
Nu undrar jag, är det lika lätt att skapa enkel hus till RW och Trainz?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:57   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Totte,
det vet jag inte, och jag vet inte vad du syftar till? Men jag beundrar ditt ruttbygge och tycker det är synd och skam att det skall vara så besvärligt att ladda upp det! Ett enkelt hus, vad är det? Inte "Neuschwanstein" antar jag ?

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Nu undrar jag, är det lika lätt att skapa enkel hus till RW och Trainz?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009