![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Läs och begrunda: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europea...agement_System
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
SJ drog igång en stor ombyggnadskampanj där loken förbereddes för det nya centralkopplet (det syns en öppning mitt på buffertbalken, ofta med några ribbor över). Hur det gick vet vi idag men rätt mycket pengar lades vid tiden på att förbereda för kopplet. ERTMS finns idag på Bottniabanan och även den nya delen av Haparandabanan har väl också systemet. Men kostnaden för att utrusta fordon är stor och det finns väldigt många mil järnväg att införa systemet på. Att ERTMS ska bli allmänt förekommande lär dröja, att få ett gemensamt signalsystem över hela Europa är ju inte så viktigt då det redan finns lok som klarar skillnaderna. Och operatörer som enbart kör inom ett lands gränser har ju ingen anledning att skynda på utvecklingen. 10 år tills det blir allmänt i Sverige, jag sticker ut hakan och påstår det kommer dröja klart längre än så. 20-30 år om det nu inte läggs ner pga. höga kostnader utan massiva fördelar jämfört med befintligt system. /æ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
ERTMS Regional finns även på Västerdalsbanan. 10 år tills det är allmänt i Sverige är inom järnvägen inte lång tid. Problemen är mer eller mindre undanröjda vad jag förstått. och det blir bättre och bättre för varje åt.
Dyrt att utrusta loken? Visst men räknar man som min förra chef på Tågab att alla lok skall installera ERTMS för att kunna köra ett tåg i veckan på Husum så blir det dyrt. Har man redan idag lokbrist så kan man leasa t ex 185-lok som, vad jag förstår, har ERTMS-utrustning. Rush Rail utrustar en eller två lok för Västerdalsbanan och de blir klara i April. GC, SJAB och Hector Rail har redan idag ERTMS-Lok. Y1 1290 har eller har i alla fall haft ERTMS för testkörningar på Västerdalarna. Till detta kommer att både Signalsystemet som Sverige har och ATC-Systemet redan ser slutet på sin livscykel och måste på det ena eller andra sättet bytas ut snart. Vi ser ju redan ett ökande antal haverier då tåg blir stående i timmar pga detta, t ex mellan Uppsala - Gävle och kring Stockholm. Jag tror på dina 10 till 30 år men ser det inte som långt i framtiden utan som ett minimum för att kunna implementera detta allmänt. PS!! för er andra. Nivå 2 blir den som gäller i Sverige och nivå 3 eller vad vi kallar för ERTMS regional kommer på småbanor (Idag Västerdalarna och så småningom på de andra småbanorrna) DS!!
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|