Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-16, 19:35   #1
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Enkelt å simpelt: Awesome Detta kommer jag att följa med absolut största intresse!
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 20:54   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Det ska väl finnas nån funktion där man kan kvittera bort ett ATC-Besked? jag såg iaf. ingen varnings-ikon i den grafiska förarpanelen...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 00:20   #3
ocvn
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Kongeriket Norge
Inlägg: 226
Standard

Må si du imponerer stadig med disse prosjektene dine !
__________________
ocvn
ocvn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 01:47   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Det ska väl finnas nån funktion där man kan kvittera bort ett ATC-Besked? jag såg iaf. ingen varnings-ikon i den grafiska förarpanelen...
Hur menar du?

Lampa överhastighet tänds vid +5km/h och f2 ton kommer kontinueligt att pipa, vid +10km/h kommer ATC att bromsa dig automatiskt (lampa ATC-broms tänds) med driftbroms som är kvitteringsbar vid +5km/h överhastighet (lampa ATC-broms blinkar). I grunden är det mesta som blinkar kvitteringsbart, gäller t.ex. även hastighetsnedsättningar.

Dessa funktioner går att se i videon.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 09:41   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Riktigt imponerande. I verkligheten så får du dock två stora 00 när du passerar huvudsignalen i stopp med 40-övervakning och den försvinner först sedan du passerat nästa huvudsignal som inte visar stopp, alltså inte först 40 och sedan 100km/tim som den får nu strax före T44an. För att passera signalen måste man trycka in den röda knappen i mitten och när man håller den intryckt så blinkar även växlingslampan för att tala om att du håller knappen intryckt. Det har hänt allt för många gånger att man lättar lite på intryckandet av passageknappen och det blir nödstopp på tåget när man passerar signalen.

Hur har du fått ATCn att räkna ut när den skall bromsa tåget? Det beror ju på hur bra broms tåget har.....

PS!! När du kör över 5km/tim för fort så piper ATC konstant tills du är nere under +5km/timmen igen, inte bara två gånger. DS!!

PS!!! Sista pipet innan ATCn bromsar är 2 st pip i verkligheten. DS!!!

Jag är riktigt imponerad av ditt jobb. När detta fungerar till 100% kan man helt klart använda detta i undervisning för blivande lokförare för att lära sig ATCn. Tummen upp. Kanske dags att uppdatera X2000-simulatorn i Gävle???
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2013-03-17 klockan 09:52.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 09:55   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Fullständig ATC-simulering blir nog tyvärr lite komplicerat åt de 5-åringar som är den största "kundkretsen" i X2-simmen...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 11:10   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

"I grunden är det mesta som blinkar kvitteringsbart, gäller t.ex. även hastighetsnedsättningar. "


En halvsanning.Vid tillfälliga nedsättningar t ex på grund av dåligt spår så kan man i vissa fall kvittera bort hastighetsnedsättningar. Dessa kallas för halvutrustade nedsättningar och har bara en balis vid 'försignaltavlan' som talar om den nya tillfälliga hastigheten. Den balisen talar om hur långt fram det är tills denna nedsättning startar. När man sedan åkt förbi denna dåliga spårdel och ser den hastighetstavlan som talar om att man kan öka farten igen så kan man klicka bort denna halvutrustade nedsättning.

Det finns regler för när man skall ha halvutrustade och helutrustade nedsättningar.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 09:49   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Hej Mawkish!
Hur går det? Tog du paus? Länge sen du besökte forumet. Det är intressant att följa utvecklingen!

Senast redigerad av Totte den 2013-05-14 klockan 09:55.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 11:13   #9
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 364
Standard

Skal bli morsomt å prøve ATC.
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 11:21   #10
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Det ska verkligen bli intressant att följa detta projekt!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 16:33   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Hur menar du?

Lampa överhastighet tänds vid +5km/h och f2 ton kommer kontinueligt att pipa, vid +10km/h kommer ATC att bromsa dig automatiskt (lampa ATC-broms tänds) med driftbroms som är kvitteringsbar vid +5km/h överhastighet (lampa ATC-broms blinkar). I grunden är det mesta som blinkar kvitteringsbart, gäller t.ex. även hastighetsnedsättningar.

Dessa funktioner går att se i videon.
De flesta tåg som har AWS- eller Tysk ATC-System så kan man se i den grafiska Interfacet en stor Utropstecken, på höger sida, som lyser Gul-svart-randig när systemet varnar föraren av någon orsak. klickar man på den så kvitterar man bort varningen. Tänkte att den kan komma till användning för ATC-Systemet, så vet man att ATC-Systemet vill ha din uppmärksamhet när man inte är i Hytt-läge.

Denna stora utropstecken saknas på din demo-video.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 19:36   #12
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Imponerande arbete det här, ser fram emot hur detta kommer att utvecklas.
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 21:52   #13
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
De flesta tåg som har AWS- eller Tysk ATC-System så kan man se i den grafiska Interfacet en stor Utropstecken, på höger sida, som lyser Gul-svart-randig när systemet varnar föraren av någon orsak. klickar man på den så kvitterar man bort varningen. Tänkte att den kan komma till användning för ATC-Systemet, så vet man att ATC-Systemet vill ha din uppmärksamhet när man inte är i Hytt-läge.

Denna stora utropstecken saknas på din demo-video.
Har inte riktigt funderat på hur det hela ska fungera om man inte är i hytten än så det får jag återkomma om när jag har grepp om det
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 17:32   #14
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Dags för en uppdatering...förutom en stadig ström av buggfixar på de befintliga ATC-funktionerna har en del nyheter tillkommit sedan sist.
  • Stoppassage knapptryckning under passage av signalen krävs för att inte få nödbroms.
  • ATC Uppstart med bromskontroll och kvittering(tack ocvn för filmlänken)
  • Inmatning av tågdata via tumhjulen(pt inmatning och kurvöverskridande har ingen egentlig funktion än så länge)
  • Funktionalitet(ej fullständig) då STH-tumhjulen står i lägen 80-99(t.ex. 98 visar nuvarande hastighet i H-indikator och huvudledningstryck i F-indikator,80 stänger av alla ljudvarningar utom larm)
  • Larmtest vid inmatning av tågdata och uppstartskvittering
  • System för att ha kontroll på rörelserikting av tåget dvs opräglat, präglad körning framåt eller präglad backning.
  • System för att ha kontroll på vilket driftläge (Vila,uppstart,PT,TDI,Växling,Normal etc.) som är aktuellt
  • Retardationskontroll efter inbromsning, visas i F-indikator(kan jämföras tex med vad som satts med tumhjulen) efter inbromsning(om inbromsningen uppfyller vissa krav i tid och hastighet) om knappen ATC-broms hålls inne.
  • Växlingsläge där signaler ignoreras i minst 900m, efter 850m fås varning och ny knapptryckning krävs för ytterligare 900m annars går systemet över i passivt växlingsläge då signaler börjar gälla igen

Som vanligt finns en videosnutt att kika på från den "finntrimmade" Zss-lokomotorn
http://www.youtube.com/watch_popup?v...0er4&vq=hd1080

Stort tack till Ocvn och rapid94 för videomaterialet, man blir hopplöst bortfintad genom att bara läsa text

Arbetet fortskrider....
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 17:58   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Fantastiskt bra jobbat!

Jag har ett par frågor som ruttbyggare:

1. När kan jag börja installera ATC på Jönköpingsbanan?

2. Hur tycker du man ska hantera olika hastighetsbegränsningar för olika fordon när man sätter STH för spåren? Jag har sträckor där det står t.ex. 120/130 i linjeboken (skylt 120 + "pil upp"). Alltså, med kurvöverskridande är STH 130, annars 120. Jag har gjort så att jag har lagt spåren med STH 130 (för både gods och passagerartåg) och sedan "fuskat" till en skylt med 120.

Man skulle förstås kunna ignorera vilken STH som faktiskt ligger på spåren och bara gå på skyltar + ATC, men det kanske inte är så kul att få skäll i ett scenario för att man enligt programmet har kört för fort hela tiden.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009