![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Hej! Satt och byggde på min bana idag. Skulle spara, och fick endast alternativet "Create new route and session". Det gör att alla tavlor, signalinstälnningar mm. går tillbaka till default... Jag kunde inte på något sätt välja "Overwrite existing route and session", borde inte det vara naturliga läget för knappen/alternativet? Detta gjorde att jag fick göra om alla tavlor och signalinställningar igen... (samt vägskydd...). Man blir lite smått less - är inte första gången så. Är detta något som händer ibland bara, eller kan man undvika det? (och hur gör man ifall "Create new route and session" är det enda alternativet som fungerar? Börjar om på nytt...?) Men jag fortsätter ändå! Ger inte upp. Ska ha någonstans att köra Tp-lok!!
![]() ![]() ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
Kan det ha varit så, att du använt "Edit Route" i stället för "Edit Session"?
Det skulle kunna förklara det hela, eftersom Edit Route alltid skapar en ny session. Allt bygge bör ske i Edit Session (men se till att där välja ett route-layer för all infrastruktur, i stället för det session-layer man får som default, annars kan andra problem uppstå). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej Jockes!
Det där känner jag igen. Det uppstår, i alla fall för mig, om jag inte är on line med Auran (eller vad företaget heter nuförtiden), dvs startar Trainz off line. Vet tyvärr inte vad det bero på. Har Trainz 2010.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Det låter faktiskt som om det kan vara det! För just då kom jag inte in på servern (Content Manager)... Ska tänka på det i framtiden!
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Problem jag sett med att ha spår och annat i session layers är att dessa får för sig - nästa gång man går in i Surveyor - att de är hopkopplade med helt orelaterade spår och splines, sådär en 40 baseboards bort. Kan ge väldigt originella spårdragningar, och tålamodsprövande arbete att städa upp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Erafjel och Nils Blid!
Det Erafjel beskriver har också hänt mig ett flertal gånger. Vis av skadan, så följer jag numera en mycket strikt rutin: 1. Allt som skall användas på en bana lägger jag ut i "Routen". 2. I "Sessionen" kan jag ändra, flytta och sudda bort sådant som är nedladdat i Routen - men aldrig, aldrig, aldrig ladda ner något nytt. Detta gör byggandet lite mer krångligt, jämfört med att göra allt i "Sessionen". Men jag känner mig trygg med min rutin. Av medlemmarnas inlägg de senaste åren kan man tydligt urskilja tre skolor för byggande i Trainz; Route-byggare, Sessions-byggare och blandbyggare. Vilket föhållingssätt som är bäst är naturligtvis en smaksak. Nils Blid, din rutin verkar intressant. Tycker du att den är säker och funkar i alla lägen? Det vore intressant om du kunde berätta mer i detalj hur du gör för att "merga" från Session till Route.
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jag använder alltid Edit Session, men med all infrastruktur i något route-lager. D.v.s. det första jag gör när jag öppnat (aktuell session för) rutten med Edit Session, är att öppna lager-fliken och välja ett route-lager - eftersom Trainz alltid har översta sessions-lagret valt när man öppnar med Edit Session (och när jag glömmer detta första steg, så får jag ägna tid åt att flytta objekten från sessions-lagret till rätt route-lager...
![]() I och med att jag jobbar i sessionseditorn, har jag med alla objekt och all information från både route-lager och sessions-lager. Viss information finns bara i sessionen: körkommandon och inställningar för många objekt t.ex. Oftast är också rullande material placerat i ett sessionslager och därmed bara åtkomligt med Edit Session. Infrastruktur ska som sagt inte läggas i något sessions-lager - det ska egentligen fungera att göra det, så att man t.ex. kan ha ett extra sidospår som bara finns i en viss session, men Trainz kan - bokstavligen - trassla till det ordentligt med spår och splineobjekt om de ligger i sessions-lager, så det bör man låta bli. Rullande material däremot fungerar fint, där kan man ha olika tågsätt för olika syften i olika sessioner. Som Nils Blid beskrivit kan man alternativt lägga saker i ett sessions-lager under editeringen och sedan merga detta med ett route-lager innan man sparar. Det som sker då är att allt i det sessions-lagret flyttas till route-lagret. Om man som jag jobbar aktivt med olika lager och vill ha t.ex. rullande material i sessions-lagret, så fungerar inte det så bra (man kan komma ifrån det problemet genom att använda flera sessions-lager). Edit Route använder jag aldrig. Gör man det, så har man ingenting av det som ligger i en session med sig och det skapas alltid en ny session (tom från början). Glömda är alla körkommandon och objektsinställningar! Plus att man får en massa sessioner efter några omgångar med editeringar, alla med samma namn... Och varför har man då gjort på detta något tillkrånglade och till lättgjorda misstag inbjudande sätt? Tja, den som det visste. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|