![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Det verkar rimligt att multdosan ska öppnas så. Jag har forskat runt en del på nätet men inte hittat någon endaste bild på multade AEG-lok, trots att de gick så planenligt med koppelvagn och normalspårsvagnar mellan Karlstad-Skoghall, åtminstone på 50-60 talet.
Däremot har jag hittat en massa andra detaljer, det finns ganska många bra bilder på järnvägsmuseums hemsida samlingsportalen Några grejer att nämna: - från början breda strömbyglar på "trissolatorer", sedan utbytta mot tyska byglar som är bredare upptill. - fyra av loken (33, 37, 40 och 41) målades röd och gräddvit, troligen under andra halvan av 60-talet. Persontrafiken lades ju ned 1964 och de tre sista ASEA-loken kom 1966. Då slopades flertalet av AEG-loken, men fyra lok behölls och målades om. Övriga 11 lok var alltså bruna under hela sin livstid. - 33:an hade en rakare målning av de röda fälten i fronten än 37, 40 och 41. Dessutom saknade den vinghjulet i fronten. - Det verkar som att de fyra ommålade loken fick ena "tyskbygeln" (den i B-änden) utbytt mot en likadan som ASEA-loken (tror att de heter LLXJ), men monterad på en klumpigare ställning. - från början hade loken någon sorts skyddsplåt ovanför löphjulen, men den togs bort senare. - röda skärmar över bägge nedre strålkastarna (monterade utanpå) användes tydligen i lokens ungdom, men verkar ha upphört på senare tid. -från början hade loken tre fönster på varje sida och två ventilationsöppningar nedanför dessa. Senare har två fönster ersatts av ventilationsgaller och de två nedre öppningarna satts igen. - övergångsbrygga (det finns ju en dörr i fronten) togs bort på senare tid - de fyra ommålade loken användes mest i växling, jag har inte hittat en enda bild på ett ommålat lok i tjänst som hade plogar påmonterade. Jag letar vidare efter detaljer ![]() Om du söker på nklj och något av de fyra loknumren 33, 37, 40 och 41 på Google bilder så ser du exempel på flera av de saker jag listat ovan.
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar likan något. Texturen är en gundtextur och stämmer inte med 33:an men det är lätt att fixa texturer till alla lok i efterhand.
Både röd/gula och bruna. Det fattas en massa på taket och undertill med det artar sig väl! Massa saker blir valbara; Glasade eller ventilerade sidofönster. Ventilöppningar på sidorna eller igensvetsade. Multipelkoppling där även koppeldosen antar rätt utseende, m.m m.m
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Hej.
Lan vet du om att när de kom till NKlJ AEG loken så var dem bruna innan de blev den färgen som de har nu?. Kommer du också göra en sådan färgsättning på loket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
""""""""Basmodellen med grundtextur ... ... börjar likan något. Texturen är en gundtextur och stämmer inte med 33:an men det är lätt att fixa texturer till alla lok i efterhand. Både röd/gula och bruna. Det fattas en massa på taket och undertill med det artar sig väl! Massa saker blir valbara; Glasade eller ventilerade sidofönster. Ventilöppningar på sidorna eller igensvetsade. Multipelkoppling där även koppeldosen antar rätt utseende, m.m m.m""""""""
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Bengan,
men en bild säger ju mer än två ord, och fyra kanske mer an åtta:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Mycket, mycket fint Lennart!!!
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Spännande saker som händer i Lennarts verkstad.
NKlJ är en personlig favorit och jag bor bara ett stenkast från gamla Karlstad Östra (som tyvärr var riven innan jag flyttade hit). Länge sedan jag sist var upp till Hagfors och besökte museet så det kan nog bli en tur i sommar. Om det är något du vill ha undersökt eller fotograferat på originalen får du gärna höra av dig. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och artar sig lovande. Pysslat lite med den valbara multipelkopplingen bl.a. + massa detaljarbete både på lok, hytt och texturer. Min semester kom av sig p.g.a. vädret
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|