Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-02, 11:13   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.

Det du säger är till stor del väldigt sant.
Men som RW fungerar idag så har du tre olika "svårighetsgrader"men alla är lika svåra.
Blueprint systemet i sig är något som behöver ändras, för det är onödigt krångligt och jävligt att göra saker för simulatorn..
Och om man ska få något att bete sig någorlunda verkligt (dvs, att det inte accar och bromsar som en bil) så får du se till att loket inte har några hästkrafter samt att vagnarna inte har några bromsar.

Du har rätt i det du säger, att det kanske inte är så roligt för dom som bara vill se tåget passera, om man måste vara nogran med hur allt fungerar.
Men eftersom att dom tänker använda sig av "svårighetsgrader" så hade "expert mode" kunnat vara svårare än vad det är (och om man inte vill ha en realistiskt körupplevelse så behöver man ju knappast använda expertmode eller?)
För ett 600meter långt containertåg stannar inte från 120km/h på mindre än 500 meter, för att sedan vara uppe i 120k/h på ytterligare 500 meter, och det måste nästan vara tråkigt för dom som bara vill se tåget passera.

Personligen önskar jag att det som påstår skulle vara "svåraste svårighetsgraden" skulle vara något verkligare än vad det är nu, och att det skulle finnas möjlighet för dom som inte vill ha den upplevelsen att slippa den, det är inte ens svårt att genomföra om man nu är en kompetent spelutvecklare.

Sedan hade det varit fantastiskt för oss få som faktiskt producerar material för den här simulatorn, om dom kunde förbättra sitt idiotiska import och export system samt göra om alla blueprints så att det är lättare att producera saker.
Även ett scripting library hade varit bra så att man kan producera välgjorda prylar.
För det är inte värt det att producera material när det är så förbannat krångligt att få in det i simulatorn..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:02   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Skulle det inte gå att ha både bra grafik och bra fysik? Och man väljer själv i options, man vill ha Railworks som ett spel eller en simulator. Så skulle jag vilja ha det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 22:48   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag kan förstå besvikelsen och delar delvis önskan om både bättre grafik och bättre fysik.
Men mest besviken blir jag över forummedlemmar som beter sig som barn i en sandlåda!

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 23:10   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Man ska vara glad att det finns tågsimulator över huvud taget!
Vill man ha bra fysik, försök då bygga tåg som har bra fysik som möjligt.
Grafik är jag mycket nöjd. Sluta gnäll och gör något bra istället!
Tack!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 23:37   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

När det gäller att göra lok och vagnar för RW så är det extremt otympligt.
Importsystemet är inte det minsta plannerat och det kräver rätt mycket tid att importera ett lok, om du sedan ska ha ett avancerat lok måste du vara väldigt script kunnig, särskillt eftersom att RSC inte tillhandahåller NÅGON information kring scripting för simulatorn.
Att göra ett lok som beter sig naturliga är fullständigt möjligt via blueprint, men kräver omfattande resurser för att genomföra, och då tycker jag i ärlighetens namn att skaparen också har rätt till ersättning för de han skapar.
Hade förutsättningarna för att ett tåg skulle bete sig naturligt, funnits i simulatorn redan från början så hade allt varit mycket lättare, framför allt så behöver RW ett nytt sätt att få in modeller.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 23:58   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Ersättning? Du kanske vill ha någon form av donation? Precis som newS.
Jag får nog ingen donation för min rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 00:27   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ersättning? Du kanske vill ha någon form av donation? Precis som newS.
Jag får nog ingen donation för min rutt.
Jag har aldrig tagit ut en avgift för mina lok och kan inte se att jag kommer göra det heller.
Men jag förstår dom som gör det, för kostnaderna för dom flesta programvarorna som RW kräver för att göra modeller (Om man inte använder Blender) är väldigt höga, nu har jag tur för att jag har haft tillgång till student licenser, men har man inte det så sitter man och betala rätt omfattande pengar för att andra ska få gratis saker utöver att man lägger omfattande tid på att lära sig programmen och bygga modellerna.

Men detta har inget med ämnet i sig att göra, kan bara säga att jag hoppas på fler plug-ins och nytt sätt att få in modellerna så att det gör det lättare för oss som producerar material.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009