![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... av tre halvdassiga bilder kan man faktiskt få till en hyfsad, texturerad 3D-modell. Polygontal 300 st.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Väldigt snyggt texturarbete Lennart!!! Ser verkligen realistiskt ut!
![]() ![]()
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
... en s.k. situationsplan kanske är på sin plats nu.
Norr är uppåt i Googles "underbara värld". Jag har satt namn på de olika byggnationer som skall ingå. Det blir ju en ganska stor modell för jag tänker modellera även dammen, försrännan och bondgården (och kanske några utegångsfår?)
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Jäkligt snyggt dock! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Tidsepok ja,
jag vet inte? Sågen är fortfarande i drift. Såg och kvarn byggdes 1850 och var då utrustade med två vattenhjul (period I). 1921 ersattes vattenhjulen av turbiner som fungerade fram till 1970-talet (Period II). Sedan förföll kvarn och såg och produktionen var minimal, turbinerna fylldes med jord och slam och byggnaderna förföll (Period III). I slutet på 1990-talet köptes kvarn och såg av nuvarande ägare och det hela upprustades och är nu K-märkt Teknikmuseum. Sågverksamheten är nu el-driven men fortfarande i drift. Kvarnen är numera kafé. (Period IV). Jag bygger lite av varje men mitt bildmaterial är från 2013. Tidsperioden kanske kan bli valbar via Propertyrutan, vi får se ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Kan inte annat än hålla med Jocke grymt fint jobb det här är något jag letat efter länge ... Jag menar vad e järnvägen utan industrier? Om det e något svenskt jag saknat så e det mer industrier
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... är spånsilon och spåntransportören gjorda. Som vanligt halvdassiga bilder men eftersom jag numera använder Gimp går det att göra texturer av dom också. Laddar upp lite bilder och en provmodell som ni kan kolla (bara en bråkdel klart ännu, men ljud och animeringar funkar hyfsat).
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... i den yngre generationen varför jag lägger sån möda på "sågspån" och varför Nisse ständigt påminner om det.
Innan vi fick plaster, glasull, stenull och frigolit var sågspån och papper de allenarådande förpacknings- och isolermaterialen. Det var alltså en värdefull "biprodukt" för sågverken, och faktiskt "miljövänligt" !
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Och idag gör man pellets av de som är ungefär 20 ggr effektivare att elda i värmeverk än vanligt trä
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Och sågverk passar riktigt bra in på min rutt, särskilt inte allt för stora sågverk! Ska bli kul att se detta helt färdigt sen! Det får självklart en plats (någonstans) i min rutt!
![]()
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Snyggt jobbat, men du har råkat "plasta in" en stötta oxå såg jag (se bild).
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|