![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Hej lan!
Jag har upptäckt en ny tilläggstavla för bland annat orgentiringstavlan. Det är samma som den tavla som det står "Gäller ej alla spår" fast motsatsen "Gäller alla spår". ------------------------------------- Såhär ska texten vara på tavlan. övre raden --- Gäller undre raden -alla spår
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!
Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart ![]() //Jocke ![]()
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också. Rättelser och klarlägganden är önskvärda. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Mittåt. Till följd av att jag inte kan läsa Windows mail utan använder endast tangentbordet uppstår lätt fel. Dem upptäcker jag i Forum - som nu. I andra stycket, tredje raden, har ett ord fallit bort. Skall läsas: "...nästa signal placeras på 125...".
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).
Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
När det gäller ljudsignaler finns en matematisk lösning. Den är bra. Att Transportstyrelsen lagt locket på om avståndsfrågan kan bero på att ljudsignaler inte är särskilt lyckat i tätbebyggda samhällen. Malmö har Citytunneln och skall tågen ge signal före varje in- och utgång kan man räkna med uppror i staden. Samma problem gäller Hallandåstunneln vars norra fel ligger inte långt ifrån Hemmeslövs strandbad, som gästas av potentater. Med andra ord; stör ljudsignalen i Trainz frugan eller sambon är det nog läge att ta bort tavlan. Transportstyrelsen har inga invändningar. Nisse . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Har i min kommande bana drabbats at stolpproblem så tillvida att stolpen skiner igenom. För min del göra det inte xså mycket, men man kan väl alltid påkalla uppmärksamhet.
Banan har 48 orienteringsskylter varav bara tre är OK. I min cabbana fungerade alla orienteringstavlor utom två varför jag misstänkar att nu påkallade fel kan ha med den kommande banan att göra. Klagomålet härmed framfört - och därmed har det juridiska ansvaret vräkts över till någon annan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|