Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-06, 18:42   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej lan!

Jag har upptäckt en ny tilläggstavla för bland annat orgentiringstavlan.

Det är samma som den tavla som det står "Gäller ej alla spår" fast motsatsen "Gäller alla spår".
-------------------------------------
Såhär ska texten vara på tavlan.

övre raden --- Gäller
undre raden -alla spår
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 23:44   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!

Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart Ska betatesta lite mer dock (har ej använt alla tavlor ännu, är nog en hel del kvar..)!

//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 11:03   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!

Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart Ska betatesta lite mer dock (har ej använt alla tavlor ännu, är nog en hel del kvar..)!

//Jocke
Två komplicerade ämnen, Jockes. När det gäller förtavla för hastighetsnedsättning skall den enligt anvisningarna placeras 1.200-1.500 meter före hastighetstavlan. Sen får man väl också göra en bedömning.

Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också.

Rättelser och klarlägganden är önskvärda.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 11:18   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mittåt. Till följd av att jag inte kan läsa Windows mail utan använder endast tangentbordet uppstår lätt fel. Dem upptäcker jag i Forum - som nu. I andra stycket, tredje raden, har ett ord fallit bort. Skall läsas: "...nästa signal placeras på 125...".

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 18:41   #5
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).

Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 23:40   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).

Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h.
Tack för det Erafjel - och därmed bör väl Jockes ha fått svar. Med stöd av uppgifterna ovan - dels mina, dels Erafjels - har man verktygen för att göra en bedömning när det gäller våra banor. Några exempel; I Svensk cabbana finns en hastighetsnedsättning från sth 130 km/tim till 40. Här har jag lagt O-tavlan 1.200 meter före hastighetsnedsättningen. För ex. 90 km/tim har jag lagt den på 800. Ytterst handlar det om en bedömningssak (bedömning = konsultord för gissning, spådom) men allra mest om sunt förnuft - och bromsförmåga.

När det gäller ljudsignaler finns en matematisk lösning. Den är bra. Att Transportstyrelsen lagt locket på om avståndsfrågan kan bero på att ljudsignaler inte är särskilt lyckat i tätbebyggda samhällen. Malmö har Citytunneln och skall tågen ge signal före varje in- och utgång kan man räkna med uppror i staden. Samma problem gäller Hallandåstunneln vars norra fel ligger inte långt ifrån Hemmeslövs strandbad, som gästas av potentater.

Med andra ord; stör ljudsignalen i Trainz frugan eller sambon är det nog läge att ta bort tavlan. Transportstyrelsen har inga invändningar.

Nisse
.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 18:15   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har i min kommande bana drabbats at stolpproblem så tillvida att stolpen skiner igenom. För min del göra det inte xså mycket, men man kan väl alltid påkalla uppmärksamhet.

Banan har 48 orienteringsskylter varav bara tre är OK.

I min cabbana fungerade alla orienteringstavlor utom två varför jag misstänkar att nu påkallade fel kan ha med den kommande banan att göra.

Klagomålet härmed framfört - och därmed har det juridiska ansvaret vräkts över till någon annan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Framifrån.jpg (145.4 KB, 153 visningar)
Filtyp: jpg Från sidan.jpg (163.6 KB, 153 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009