Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-15, 17:08   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Förstår att det är svårt om man aldrig hört detta ÅNGLOKS ljud tidigare.
Det är ett ångturbinlok beställt av TGOJ från NOHAB och Ljungströms i Kristianstad.
Det första levererades 1930 följt av ytterligare 2 år 1936.
Blev alltså 3 stycken:
TGOJ M3t 71-73.
Alla är bevarade på Grängesbergs järnvägsmuseum, men tror att inget fungerar idag.
Rätta mig om jag har fel.
Dessa är också de enda bevarade ånglok av turbin typ i hela världen!

Jag hade turen att vara i Gävle 1990 och filmade då TGOJ M3t 71 under ånga och
bl.a en HÄFTIG fotokörning av en TUNG timmertransport utanför muséet:

http://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs

Ljudet har jag alltså snappat upp från ovan videosekvens och sedan manipulerat lite grann.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TGOJ M3t 71.jpg (166.6 KB, 315 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 19:04   #2
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard

Alla 3 M3t nr 71-73"Turbinloken" är körbara
hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 21:48   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Aha ...

borta alla kolvslag, bara ångan som väser som i bröstet på en lungsjuk! Hade aldrig en tanke på turbinlok! Snygg charad, vovven !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 20:35   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Enkel animering...

...blir de ju också med bara en drivaxel, inga störande rörliga delar !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 08:36   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Vad jag hittills gjort på själva loket är "vevstakeriet" med blindhjulet och fått
det att fungera. Men det finns ju ett antal lok halvfärdiga lok (G6, S och TGOJ Gb95)
som har högre prio.
TGOJs turbinlok hade imponerande dragkraft då det drog upptill 1700 ton tunga malmtåg
från Grängesberg till Oxelösund. Ett lok gick mellan Grängesberg och Eskilstuna där det
avlöstes av ett annat för den sista delsträckan Eskilstuna-Oxelösund.
Ett foto från samlingsportalen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg M3t_71_Eskilstuna_1931.jpg (187.5 KB, 261 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 10:17   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hört talas om av min skolkamrat om ångturbinloket under 50-talet. Sen har jag inte tänkt på den längre. Väldigt imponerande!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 10:38   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Fler bilder! http://www.vallmora.se/hedlof/TGOJ.htm Tendern och hytten är svarta och inte gröna.

Senast redigerad av Totte den 2013-09-19 klockan 10:42.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009