![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Förstår att det är svårt om man aldrig hört detta ÅNGLOKS ljud tidigare.
Det är ett ångturbinlok beställt av TGOJ från NOHAB och Ljungströms i Kristianstad. Det första levererades 1930 följt av ytterligare 2 år 1936. Blev alltså 3 stycken: TGOJ M3t 71-73. Alla är bevarade på Grängesbergs järnvägsmuseum, men tror att inget fungerar idag. Rätta mig om jag har fel. Dessa är också de enda bevarade ånglok av turbin typ i hela världen! Jag hade turen att vara i Gävle 1990 och filmade då TGOJ M3t 71 under ånga och bl.a en HÄFTIG fotokörning av en TUNG timmertransport utanför muséet: http://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs Ljudet har jag alltså snappat upp från ovan videosekvens och sedan manipulerat lite grann..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]()
Alla 3 M3t nr 71-73"Turbinloken" är körbara
hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
borta alla kolvslag, bara ångan som väser som i bröstet på en lungsjuk! Hade aldrig en tanke på turbinlok! Snygg charad, vovven !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...blir de ju också med bara en drivaxel, inga störande rörliga delar !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Vad jag hittills gjort på själva loket är "vevstakeriet" med blindhjulet och fått
det att fungera. Men det finns ju ett antal lok halvfärdiga lok (G6, S och TGOJ Gb95) som har högre prio. TGOJs turbinlok hade imponerande dragkraft då det drog upptill 1700 ton tunga malmtåg från Grängesberg till Oxelösund. Ett lok gick mellan Grängesberg och Eskilstuna där det avlöstes av ett annat för den sista delsträckan Eskilstuna-Oxelösund. Ett foto från samlingsportalen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hört talas om av min skolkamrat om ångturbinloket under 50-talet. Sen har jag inte tänkt på den längre. Väldigt imponerande!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Fler bilder! http://www.vallmora.se/hedlof/TGOJ.htm Tendern och hytten är svarta och inte gröna.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2013-09-19 klockan 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|