![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... du är en klok och lugn person (till skillnad från mig). Jag skall ta det lite lugnt ett tag och se om bygglusten återkommer ?
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt när jag sa att jag aldrig kommer att fråga Sealpower om lov, beroende på att jag aldrig tänkt ge ut nån IORE men att jag har full frihet att för eget bruk göra vad mig behagar. Våra åsikter om upphovsmannarätt vad gäller rena Hobbyalster går förvisso isär men jag kommer alltid att respektera det upphovsmannen vill även om jag har liten förståelse för varför man skall "K-märka" sina gamla alster med texten "Rör dom Inte". Det jag producerat (över 2000 byggen) är fullkomligt fria att manipulera och ge ut, bara man inte börjar ta betalt.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som jag väl själv är skyldig till (vädra åsikter är alltid vanskligt) så hann jag väl pilla en del på Sealpowers IORE. Nu ligger den i "malpåse" tills vidare. Det som kom var ett resultat av arbetet med Dm-projektet och malmvagnarna, t.ex. att kunna byta namn och nummer på de två delarna.
Jag hoppas ingen tar illa upp om jag laddar upp två bilder !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Snyggt!
------------------------ Går det att fixa så att man kan fälla upp den främre (A-änden) strömavtagaren på ena loket och den bakre (B-änden) på andra loket. Och som det ser ut på bilder. Alltså strömavtagare B-ände B-ände, A-ände A-ände, A-ände B-ände. Som du hade gjort på Dm loket en osynlig strömavtagare.
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja det går utan några problem, bara att byta namn på a.pant0 till a.pant1 på det ena loket. (se bilder). Har nu ett A-lok och ett B-lok vilket är lugnast ur alla synpunkter.
Sen är jag förtjust i dessa "Norrbottniska" namn på loken så jag har öppnat sidorutan för att släppa in lite mygg för stämmningens skulll. Solen går aldrig ner när mygg och knott är som värst, i "Midnattssolens land" där jag just nu vistas (i Trainzvärlden alltså ![]() En lite mer positiv LAn: Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
|
![]()
Nej, det är fel! Det ska vara tvärtom.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och vad är "tvärtom" - förklara för en gammal trögtänkt byggare
![]() Upptäckte just att IORE har buffertar av rejäla mått, inte för att de behövdes i normal drift, kanske för att flytta på vagnar med normalkoppel eller som "renfösare", av storleken att döma skulle de nog klara en älg eller en Lloyd -56 också, Steve kanske vet? ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
|
![]()
Jag tänker på pantographerna. Titta på bilden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... om vad som finns mellan Iore-enheterna, och varför.
Bild 1 visar verkligheten mellan Iore-delarna (Det är synd att man inte kan modellera ALLT ![]() ![]() Bild 2 visar den "nakna" sanningen på modellen ![]() Bild 3 visar att Iore-enheterna är byggda för att kunna gå som ensamlok och dra malmvagnar (normalt koppelavstånd i bakändan). JoJo
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-10-31 klockan 17:25. Anledning: Kunde inte låta bli, men det är valbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... på IORE är ett under av teknik. Ni som vet allt om kardaner, differentialer och kuggdrev vet säkert hur det fungerar inuti, jag försöker gestalta hur det ser ut utifrån.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|