![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jämför: https://www.sparvagssallskapet.se/va...hp?vagn_id=185 https://www.sparvagssallskapet.se/va...php?vagn_id=30
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... utvecklar sig bra just nu. Arlöf-vagnarna hade tydligen större sidofönster men i övrigt ingen större skillnad ? Jag tror att vagnarna från början hade träpanel och troligen målad i samma färger (ritningen tyder på det ?). Plåtklädsel kom väl först senare när träet började murkna
![]() Gjorde en första utsättning i Trainz idag och det ser lovande ut men mycket återstår att fila på. Släpvagnarna är på G men de "släpar" lite efter. Kopplen är gjorda som boggier så dom följer med i skarpa kurvor. Panton är leveransutförande, som man vevade ned och släppte upp via en ett (ickeledande) rep (hampa ?) från hytten, som är enkel men fungerar hyfsat att köra i. Lite bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Snyggt, Lennart! Säg till om du behöver bilder på något.
Observera dock, att man inte ska köra med släpbygeln så den är riktad i samma riktning som man kör (som på din bild, så ska man inte köra, dvs, så toppstycket är ovanför föraren). Man "snurrar" runt den vid änd-byte. Dock ska den (så har vi åtminstone i Malmköping) vara riktad som på dina bilder vid inkörning i vagnhall).
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Oj vilken vacker spårvagn! Det är kul med lite äldre spårvagnar till trainz.
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och en begynnande texgroup till motorvagnen. Dessutom 1000 mm Gaturäler (ombyggt av Korvtigers 1067 mm dito). Det "lufsar" på, sakta men säkert:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Hmm, verkar vara en konstig lösning med strömavtagaren! Den verkar komplicerad att vända (då den ska in i något hål i taket ser det ut som?!). Hade spårvägen i Kiruna vändslingor överallt? Vore kul att se lite bilder närmare på den detaljen
![]() Snyggt är'e iaf! Spårvagnar ligger mig nära hjärtat så ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att lösa ströavtagarproblematiken är, att som i verkligheten, byta ut lyr(eller bygel)-avtagaren mot en sax-avtagare.
Hade man börjat bygga vändslingor först hade kanske lyravtagarna varit kvar länge ![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Enda anmärkningen som jag har hittat såhär långt. Är att M1 och S1 saknas i det högra hörnet på sidan. Så att det står precis som på dina bilder, men även M1 och S1 i höger hörn. M.1 L.K.A.B. M.1 Samma sak med S.1 Ser att du även har pillat på Korvens spår till 1000 mm. Har du några funderingar på att göra samma sak med dina egna spår. Ser inte så många bilder i boken, där gaturäler är med, men många med klossar på utsidan som du har gjort till 1435. Över till ritningarna som var med i boken. Det är bara sido och frontvy. 1000 mm. Bergbanevagn (topvy på inredning). M1/M2 samma ritning. S1 - S4 samma ritning. M3/M4 S5/S6 M5 S7 M8 S8 S9 Sen finns det några ritningar på en massa andra spårvagnar 1435 mm som byggdes om till 1000 mm. Stockholmsvagn 1 Sommarvagn C7 F.d. SS A1b F.d. SS A8 Göteborgsvagn M10 Sundsvallsvagn M17 Sundsvallsvagn 18 Gävlevagn M19 Gävlevagn 21 Sen en ritning på ett lok som dom kallar för Lump-Lena. Om det är någon ritning som känns aktuell och intressant, så kan jag skanna in den direkt. Annars skannar jag in boken, vart efter som på ca: 180 sidor.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
|
![]()
Jag pillar med blender och numera ett nytt 3D prog, som jag behöver till min nya 3D printer, som heter DesignSpark och som är gratis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|