Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-06, 20:33   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Men det verkar ha funnits åtminstone 3 släpvagnar till dom, så jag misstänker att det fanns en trdje motorvagn !? Museijärnvägens var märkta M.3 och släpet S.3 .
Om jag minns rätt från mina efterforskningar när det begav sig så fanns det mycket riktigt en vagn som hette M3 (och M4) men det var en helt annan modell.

Jämför:

https://www.sparvagssallskapet.se/va...hp?vagn_id=185

https://www.sparvagssallskapet.se/va...php?vagn_id=30
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 22:13   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Avdelningen "fådda" byggen ...

... utvecklar sig bra just nu. Arlöf-vagnarna hade tydligen större sidofönster men i övrigt ingen större skillnad ? Jag tror att vagnarna från början hade träpanel och troligen målad i samma färger (ritningen tyder på det ?). Plåtklädsel kom väl först senare när träet började murkna

Gjorde en första utsättning i Trainz idag och det ser lovande ut men mycket återstår att fila på. Släpvagnarna är på G men de "släpar" lite efter.

Kopplen är gjorda som boggier så dom följer med i skarpa kurvor. Panton är leveransutförande, som man vevade ned och släppte upp via en ett (ickeledande) rep (hampa ?) från hytten, som är enkel men fungerar hyfsat att köra i.

Lite bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131107_0000.jpg (123.3 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131107_0001.jpg (71.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131107_0002.jpg (116.3 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131107_0003.jpg (119.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131107_0004.jpg (114.8 KB, 162 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 22:30   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Snyggt, Lennart! Säg till om du behöver bilder på något.

Observera dock, att man inte ska köra med släpbygeln så den är riktad i samma riktning som man kör (som på din bild, så ska man inte köra, dvs, så toppstycket är ovanför föraren). Man "snurrar" runt den vid änd-byte. Dock ska den (så har vi åtminstone i Malmköping) vara riktad som på dina bilder vid inkörning i vagnhall).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 00:10   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Oj vilken vacker spårvagn! Det är kul med lite äldre spårvagnar till trainz.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 17:43   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Släpvagnen på spåret...

... och en begynnande texgroup till motorvagnen. Dessutom 1000 mm Gaturäler (ombyggt av Korvtigers 1067 mm dito). Det "lufsar" på, sakta men säkert:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131108_0000.jpg (188.0 KB, 196 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131108_0001.jpg (154.4 KB, 197 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 21:26   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Hmm, verkar vara en konstig lösning med strömavtagaren! Den verkar komplicerad att vända (då den ska in i något hål i taket ser det ut som?!). Hade spårvägen i Kiruna vändslingor överallt? Vore kul att se lite bilder närmare på den detaljen

Snyggt är'e iaf! Spårvagnar ligger mig nära hjärtat så
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 10:38   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Enklaste sättet ...

... att lösa ströavtagarproblematiken är, att som i verkligheten, byta ut lyr(eller bygel)-avtagaren mot en sax-avtagare.
Hade man börjat bygga vändslingor först hade kanske lyravtagarna varit kvar länge





Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hmm, verkar vara en konstig lösning med strömavtagaren! Den verkar komplicerad att vända (då den ska in i något hål i taket ser det ut som?!). Hade spårvägen i Kiruna vändslingor överallt? Vore kul att se lite bilder närmare på den detaljen

Snyggt är'e iaf! Spårvagnar ligger mig nära hjärtat så
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131109_0000.jpg (137.6 KB, 176 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 10:32   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... och en begynnande texgroup till motorvagnen. Dessutom 1000 mm Gaturäler (ombyggt av Korvtigers 1067 mm dito). Det "lufsar" på, sakta men säkert:
Hemma igen och sitter och kollar i boken.

Enda anmärkningen som jag har hittat såhär långt. Är att M1 och S1 saknas i det högra hörnet på sidan. Så att det står precis som på dina bilder, men även M1 och S1 i höger hörn.

M.1 L.K.A.B. M.1

Samma sak med S.1

Ser att du även har pillat på Korvens spår till 1000 mm. Har du några funderingar på att göra samma sak med dina egna spår. Ser inte så många bilder i boken, där gaturäler är med, men många med klossar på utsidan som du har gjort till 1435.

Över till ritningarna som var med i boken.
Det är bara sido och frontvy.

1000 mm.

Bergbanevagn (topvy på inredning).
M1/M2 samma ritning.
S1 - S4 samma ritning.
M3/M4
S5/S6
M5
S7
M8
S8
S9

Sen finns det några ritningar på en massa andra spårvagnar 1435 mm som byggdes om till 1000 mm.

Stockholmsvagn 1
Sommarvagn C7
F.d. SS A1b
F.d. SS A8
Göteborgsvagn M10
Sundsvallsvagn M17
Sundsvallsvagn 18
Gävlevagn M19
Gävlevagn 21

Sen en ritning på ett lok som dom kallar för Lump-Lena.


Om det är någon ritning som känns aktuell och intressant, så kan jag skanna in den direkt. Annars skannar jag in boken, vart efter som på ca: 180 sidor.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 10:41   #9
Alfonzo
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
Standard

Jag pillar med blender och numera ett nytt 3D prog, som jag behöver till min nya 3D printer, som heter DesignSpark och som är gratis.
Alfonzo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009