Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-14, 15:23   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Härlig filmsnutt från 1959 ...

... med M5/S8 i huvudrollen:


http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=268
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 15:40   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kul film att se. Den visar också hur väldigt bra din modell är lan. Härligt jobb med dessa skapelser.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 16:41   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Linjerna på 1950-60-talen ...

... har jag nu bestämt "oss" för .

Vagnarna gick väl ganska länge på samma linje, tills de behövdes nån annanstans, därför var väl takskyltarna fasta medan destinationsskyltarna kunde ändras.
Jag vet inte när dessa takskyltar försvann, men för mig är dom "typiska". Bild på de nio linjernas "takskylttexturer":
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Linjer.jpg (176.8 KB, 91 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 18:48   #4
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Det ser förtjusande ut
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 17:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ett vitt, oskrivet blad ...

... Majornas Vagnhall, eller "Kungsladugårdshallen", som jag passerade två gånger i veckan i början på 1960-talet, på väg till "gympan" i Spårvägens sporthall som ligger alldeles intill.
På den tiden var det en vacker tegelbyggnad med stora fönster, glasade portar och laternintak, inte som idag inplastad och vedervärdig att beskåda.

Hela anläggningen bestod av 4 sådana hallar, 140 m långa och med 5 spår i varje samt en verkstads- och administrationsbyggnad i mitten.

Julens "räknenöt" blir väl:

"Hur många Mustanger kunde få rum i stallet ?"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131215_0000.jpg (238.6 KB, 68 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 18:07   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... Majornas Vagnhall, eller "Kungsladugårdshallen", som jag passerade två gånger i veckan i början på 1960-talet, på väg till "gympan" i Spårvägens sporthall som ligger alldeles intill.
På den tiden var det en vacker tegelbyggnad med stora fönster, glasade portar och laternintak, inte som idag inplastad och vedervärdig att beskåda.

Hela anläggningen bestod av 4 sådana hallar, 140 m långa och med 5 spår i varje samt en verkstads- och administrationsbyggnad i mitten.

Julens "räknenöt" blir väl:

"Hur många Mustanger kunde få rum i stallet ?"
Det här ser riktigt intressant ut, med en svensk vagnhall.

Håller tummarna, att den blir fristående och inte låst mot rutnätet.

Angående stallet, så gissar jag på att du menar 1 hall och inte alla dom fyra.

Med millimeterprecision, så borde det gå in 10 Mustanger på varje spår. Men jag drar bort en för varje spår och gissar på 9x5=45 Mustanger för varje hall.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 19:02   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kanske något nyttigt vid hyttbygge.

http://i40.tinypic.com/2iudbo5.jpg

http://i39.tinypic.com/24ybvah.jpg
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 21:33   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Du kan vara lugn Bengan, jag tänker inte göra några mer djupdyktningar under jord, även om det kanske fanns smörjgropar.

I TS14 får vi "självklart!" 1m-grid (???) och då kommer saken i ett annat läge. HäppåHopp.


Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det här ser riktigt intressant ut, med en svensk vagnhall.

Håller tummarna, att den blir fristående och inte låst mot rutnätet.

Angående stallet, så gissar jag på att du menar 1 hall och inte alla dom fyra.

Med millimeterprecision, så borde det gå in 10 Mustanger på varje spår. Men jag drar bort en för varje spår och gissar på 9x5=45 Mustanger för varje hall.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 23:54   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Majornas Vagnhall ...

... börjar ta form.
För största möjliga flexibilitet består paketet av 4 olika delar.

1. Administarations- och Verkstadsdelen som hos Majornas satt i mitten.
2. En Vagnhall-mittdel med sidor med öppningar.
3. En Vagnhall-sidodel med heltäckande yttervägg med stödpelare.
4. En Vagnhall-fristående som man kan använda separat om man vill.

Alla tre vagnhallarna har fem spår och dörrar som öppnas och stängs när spårvagn passerar. P.g.a. spårvagnarnas längd bör ca. 25 m rakspår finnas framför hallportarna (beror på triggerfunktionen). Men sen kan man svänga av kraftigt (detta stämmer bra med hur Majorna såg ut i verkligheten).

Vill passa på att länka till "Projekt Runeberg" med underbara bilder från GS under 1900-talets början (bl.a. några på Majornas vagnhall):

http://runeberg.org/gsp1929/

Min egen bild visar några av mina spårvagnar utanför en krympt version av Majornas Vagnhall (de två sidohallarna fattas). Tyvärr ruskigt välputsade fönster p.g.a. Trainz underlåtenhet att fixa transparenshanteringen.
Antingen klara fönster och synliga vagnar bakom eller "riktiga fönster" och osynliga vagnar bakom - "Skit-Trainz!!!"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131217_0002.jpg (243.8 KB, 95 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009