Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-18, 06:52   #1
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Riktigt snyggt det skiljer sig rätt mycket mellan Majorna idag och förr :-p
rac_hammer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 11:49   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Väldigt snygg vagnhall, blir nog användbar till annat än spårvagnar också.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 12:56   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

ser verkligen fram emot när du släpper dessa har en hel stadskarta jag tänkt bygga som väntar på dem men väntar tålmodigt så bygg i din takt

Senast redigerad av rac_hammer den 2013-12-18 klockan 12:58.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 18:01   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag är tveksam ...

..till om jag vill släppa dessa och enbart av FÖLJANDE ENDA SKÄL:

Inga fönster ser bra ut!!!! Jag har experimenterat mig halvtokig för att få rätsida på dessa Trainz-idiotier.

Auran (N3V) skryter om fördelarna med 32-bits RGBA, men har tydligen glömt att det i vissa sammanhang inte fungerar alls.

DE DELAR AV TGA-TEXTUREN SOM HAR ANNAN TRANPARANCY ÄN 100% GÖR ATT ALLA SPÅRVAGNAR "KLIPPS AV" JUST I DENNA YTA. (Verkar vara bara rullande materiel!!?? Spåren och annat syns).

I ren desperation gjorde jag en skuggningsmesh som täcker insidan av vagnhallen, med alla polygoner vända inåt och med ca. 50% transparancy.

Ser hyfsat ut utifrån (bild 1). Jämför med högra hallen som inte har denna skuggmesh (bild 2). Titta sen på (bild 3) där "N3V-Auran" klippt bort alla vagndelar utanför skuggmeshen. Det kallar jag australisk censur

Problemet verkar "olösligt" så det får väl bli nån kompremiss som vanligt i Trainz "underbara värld".

Vad tycker ni ???????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131218_0001.jpg (270.2 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131218_0002.jpg (256.2 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131218_0003.jpg (277.3 KB, 81 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 18:24   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ja, den vänstra hallen ser betydligt mycket bättre ut utifrån.

Men varför klipper hon spårvagnen inifrån och inte utifrån.

Tycker mig känna igen problemet från ett utav dina tidiga lokstallar som det vart problem med, när TS2009 eller om det var 10 kom och att du då löste det på någotvist, men hur?


EDIT: Hur blir det, om du struntar i skuggningsmeshen och enbart kör på med en egen texture på insidan av hallen som är betydligt mörkare, så att den ger en skuggningseffekt istället.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-12-18 klockan 18:29.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:25   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ser ut som vagnen kör genom en vägg snarare än genom en öppning... Men har vet ju inte hur man bygger så blir kanske så? Eller kan man göra "hål" i modellen för dörrarna om det hade hjälpt?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:52   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo då problemet har funnits hela tiden, På GSJ lokstallar och det generiska runstallet löste jag det p.ss. med 100% transparancy.
Idén med att göra inneväggarna mörkare löser bara delvis problemet, kvarstår att själva glasrutorna inte syns alls, de skulle kunna göras väldigt snygga med materialet .m.gloss t.ex. men vi sitter i klorna "gamen" N3V
Tyvärr

Att Trainz klipper spårvagnen endast innifrån beror på att alla polygoner på skuggningen är vända inåt, och det är från det hållet ett av problemen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ja, den vänstra hallen ser betydligt mycket bättre ut utifrån.

Men varför klipper hon spårvagnen inifrån och inte utifrån.

Tycker mig känna igen problemet från ett utav dina tidiga lokstallar som det vart problem med, när TS2009 eller om det var 10 kom och att du då löste det på någotvist, men hur?


EDIT: Hur blir det, om du struntar i skuggningsmeshen och enbart kör på med en egen texture på insidan av hallen som är betydligt mörkare, så att den ger en skuggningseffekt istället.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:57   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nödlösning ...

... blir det genom att göra innerskuggningen semitransparent men inte där fönstren är. Ser hyfsat ut både innifrån och utifrån sånär som på att fönstren lika gärna kunde tas bort eftersom de måste vara 100 % genomskinliga, synd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131219_0001.jpg (253.0 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131219_0002.jpg (248.0 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009