![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]() Citat:
Fortsätt leta fel, ju tidigare jag kan ändra något desto bättre ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Manövervagn1_fixad lampa.jpg
Gick rätt snabbt att rätta till så middagen kunde vänta i några minuter ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Ser ju helt fantastiskt ut
![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tågsett_1.jpg
Nu börjar det ta sig. Fortfarande en del finlir kvar. Typ göra fönstren rätt, manövervagnens dörr saknar fönster, inklädnander, takdetaljer osv osv. Meeeen, grovjobbet är ju klart. ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Ojojoj, detta lär vara bland det snyggaste jag har sett...
![]() ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
En snabb fråga till er som gjort modeller till RW innan, låter ni dörrar och pantografer vara egna objekt?
Tänkte att det blir grymt knepigt att animera inlåst geometri?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
![]() Citat:
![]() ![]()
__________________
//Hamp3 ![]() SJ InterCity (X31K) Senast redigerad av Hamp3 den 2014-03-16 klockan 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
väldigt snyggt tågsättet blev.
![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
filepath1.jpg
Men detta är ju inte alls jobbigt? Jag vill bestämt säga att den filen visst existerar på just den platsen??? Sitter fast här? Något veteran som har haft liknande problem? Försöker exportera tåget med en 64x64 grå textur för att testa det "in-game". Så, allt som står ovanför (instancerade boggies, nummering osv) funkar fin fint. Men när jag kom hit så ville det sig inte. (obs att grey.xml är primary named texture set)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-16 klockan 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]() Citat:
Ta alltså din grey.ace och gör ett TexDiff eller TrainBasicObjectDiffuse från Kuju materialen och sedan exportera på nytt. Inga paramterar för materialet behöver ändras innan.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
grey.jpgexport.jpg
Detta borde vara rätt? Det är så jag exporterade det. Kanske har jag missat något.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-16 klockan 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sjukt snyggt!
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-03-17 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Du gick ju ganska tufft ut i första inlägget i den här tråden, "grym på 3D-modellering"... Så du tål nog lite synpunkter...
![]() Vad har du för underlag när du bygger? Du har en del grejjer som du kanske skulle behöva kika på, modellen har en del saker som gör att det inte riktigt ser rätt ut. Nu beror det ju alldeles på vad du har för ambitionsnivå förståss, men är man grym på 3D så pliktar det lite... haha, elaka hatten på mig nu tror jag... Nej då, inget allvarligt menat, men vill du få ihop en toppmodell bör du kika på dessa saker innan du kommit för långt. Du har fått för stor radie på avrundningen av hytten. Det för med sig att frontfönstren blir fel, dina har fel proportioner. Originalet är bredare. Placering av fönster/lyktor är det nått tok med. Studera luften mellan övre lyktgrupp och fönster, dom klossar nästan ihop medan din har ordentligt med luft mellan. När vi ändå är på lyktgruppen, ta en titt på format, radier och proportioner, går nog att jobba lite mer på det. Ta en koll på sidofönstret, det ser fel ut. Undre och övre horisontella linje på fönstret är nog samma som frontfönstret har. Titta på ytan ovanför frontfönstret, din har ett stort avstånd fönster - tak medan originalet har betydligt blygsammare. Kolla radierna i hörnen på sidofönstren, dina är för skarpa. Noteringarna är inte fullständiga eftersom det är svårt att säga vilka referenser du har på detaljerna. Försök att få ett antal mått solida som du vet är helt korrekta och när du måste syfta något, så gör det till ett solitt mått så att säga. Dvs, syfta inte en detalj till nått du redan sýftat till tidigare, då får du dubbel syftning och då är du på hal is. Som sagt, det beror ju alldeles på din ambitionsnivå, men du skrev ju att "leta gärna fel" så därför blev det posta av dessa synpunkterna. Annars känns det egentligen lite oartigt att anmärka på en fin modell och höga tempo. ![]() Studera gärna bilder, bildgogglar du på X2000 får du fram gott om bilder som illustrerar bl.a. de synpunkter jag här framför. Tänk på att en fin modell inte bara innebär att hänga på en herrejösses massa detaljer, dom ska sitta rätt också. Intrycket av ett lok framifrån är lite som ett ansikte, man känner igen det men är det lite fel så ser man att det är nått som inte stämmer. Inte förrän man korskollar mot riktiga bilder kan man börja se vad det är som är tok. Har du ritning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tål absolut synpunkter haha! Jag har ju själv bett om dem
![]() Det är precis det jag vill ha! Jag noterar allt ni säger så att jag har en aktiv lista med saker att göra innan projektet är klart. Kanske borde jag klargöra att bara för att jag vill få in modellen i RW är det inte någon färdig modell. Det jag har gjort en bas till både mellanvagn, motor och manövervagnen innebär inte mer än att ett grovjobb är i stort sett klart. De stora måtten är riktiga men jag har inte mått på alla detaljer än. Jag har lite ritningar och en himlans massa bilder. Ritningarna är dock bara på det exteriöra och sådant som radie på ett fönster finns inte med men de stora måtten finns med. Jag är i fas med att få grepp om bättre grejor! Att allt inte är exakt är helt enkelt ett val från min sida ![]() Jag vill väldigt gärna se att den tekniska sida av modellen funkar i RW innan jag går vidare av en massa anledningar som har med 3d teknik och sånt att göra. Detta eftersom utfallet av ett tidigt test påverkar hur jag kommer att gå tillväga när detaljer, både 3D och Textur, kommer att handskas med. Det är inte värt att göra allt "för bra" innan man är i stort sett klar eftersom man oftast måste ändra en del längsmed vägen, då känns det lite "ovärt" att köra igång allt för hårt på detaljer i början. Alltså, det jag menar är att ibland upptäcker man att man kanske inte tänkt igenom något ordentligt och då blir tvungen att göra om en massa för att få något att funka. Exempelvis fick jag göra om hela taket för jag insåg att jag helt glömt bort att tåget har ju ränder i taket, och såsom jag hade gjort modellen var det helt enkelt inte möjligt att lägga in ränder utan att göra om taket. Bara för att ge ett exempel så ni inte tror jag bara spottar ut en massa skräpprat ^^ Så, det är helt enkelt ett sätt att undvika trubbel längre fram ![]() Detta kan ju låta lite knäppt när jag redan postat en massa bilder men låt mig påminna att vi relativt är i starten av projektet. Som jag skrivit innan är modellen väldigt städad och "enkel att modifiera", dvs att när jag får detaljerat material behöver jag bara gå in och dra om lite linjer och få dem rätt. Ex radien på fönstren eller placering av en lampa sker på ett par sekunder. Det finns en baktanke i det hela, även om det kanske kan tyckas att det går galet fort frammåt. Jag har fått en mailaddress till en snubbe som kan hjälpa till med ritningar och då kan vi nog börja se ett mer intensivt detaljarbete ![]() Men jag vill helst inte börja allt för hårt med det innan jag har gjort mitt "in-game" test. Min plan är nu att testa dessa 3D objekt i RW och se så att allt fungerar. Det finns en del tekniskt i bakgrunden som också måste funka. (LOD_modeller, skuggmodeller, material och texturer osv) Min tanke är att testa detta relativt tidigt innan jag ger mig på detaljer ![]() Som jag sagt innan ju tidigare jag begriper hur RW fungerar ju bättre kan jag anpassa 3D modellen för att fungera så bra som möjligt i RW. Nu när det stora är gjort blir det inte lika många fräsiga bilder framåt eftersom ett mer tekniskt arbete påbörjas. Här behöver jag kanske lite hjälp eftersom jag inte gjort något till RW innan. Det är alltså mitt upplägg och plan. Kanske skulle jag ha gått in mer i detalj tidigare. Haha, men var inte skygga för att kommentera eller föreslå en ändring! ![]() Jag är väldigt öppen med projektet och tanken är ju att i slutändan sitta med ett komplett x2000 som är så likt dess reella motsvarighet såväl estetiskt som tekniskt ![]() När jag har fått pilla med RW och fått grepp om det jag vill få grepp om tror jag att vi kan sätta igång på allvar. Med ordentliga ritningar och aktivt forum tror jag att vi kan väldigt roligt på vägen ![]() (Jag har mailat en person som eventuellt kan bistå med ritningar) [TL;DL] - I väntan på bättre referensmaterial så kan man jobba på annat så länge som också är viktigt för att allt skall fungera...typ ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-17 klockan 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|