![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Såg nu att jag lyckats få en del stavfel. Skrev på telefonen och verkar inte ha läst igenom så ordentligt innan jag skickade in. Ber om ursäkt för det.
Är det någon som har någon idé på detta med uvw-mappningen?
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tja! Åter sorry för jag inte hunnit svara på dina mail =)
Jag gör såhär: Jag mappar ALLT i Maya för 3DS är VÄRDELÖS på UV-mapping. (Högst personlig åsikt!) !OBS! - Om du mappar i Maya kan du inte ändra en pinal i 3DS max...då sabbas UV-mappingen. Exportera från Maya via .obj format och se till att exportera texturkoordinaterna samtidigt. Viktigt är att också importera dem i 3DS. Ibland använder jag .FBX också. Autodesk egna. Om du har ett RW material kan du UV mappa i 3DS. Om det inte funkar har du nog bara glömt kryssa i något eller sånt du vet. Men...jag tycker själv att UVW-editorn i 3DS är rätt sunkig, men har funktioner som inte maya har osv. Gällande de konstiga ränderna, det låter som att texturen saknas, eller något med att en sökväg är fel. Har inte fått det själv dock, men dubbelkolla gärna UV-mappingen (i 3ds max så att den inte sabbats speciellt om du exporterat från annat 3d program). Underskatta inte möjligheten att lägga upp bilder, de säger ju trots allt mer än tusen ord ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Är inte hemma just nu därför har jag inga bilder
![]() Kommer hem på söndag, så då ska jag pilla lite med detta! Men jag kanske borde ta och fixa texturen i Maya först då. Funderar bara på vad jag kan ha glömt att kryssa i, i 3DS Max. ![]() Men det ska nog lösa sig. En annan fundering jag är att när jag väl fick in tåget i RW så verkade det vara något lustig med viewdistance. Boggierna som är separata objekt samt hjulen försvinner och man måste vara väldigt nära för att de ska synas. Även om jag har namngett dem såhär 1_2000_NAMN. Blir ett frågetecken. ![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-05-22 klockan 08:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tänk på att boggier och hjulaxlar måste ha namnen:
Kod:
1_2000_bo01 || ===1_2000_bo01wh01 || ===1_2000_bo01wh02 1_2000_bo02 || ===1_2000_bo02wh01 || ===1_2000_bo02wh02 Dessa måste också länkas så att hjulaxlarna är "child" till resp boggie. Om dina objekt flippar brukar det nästan alltid vara något med namnen.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Måste det även vara så om man bara gör en scenery/hus? det var då jag gjorde nu. jag har inte gett mig in på att få in det som ett tåg.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Vet inte om det tillför något, men tänk på att följande:
1_2000_korgdel 1_0300_korgdel är en illegal namngivning, men funkar att exportera. 3ds säger ju inte ifrån eftersom det från 3ds-synpunkt är ett unikt namn. Ett förslag på korrekt namngivning av detta exempel skulle kunna vara: 1_2000_korgdelA 1_0300_korgdelB Kort sagt, ditt NAMN måste vara unikt. För ett scenery behöver du inte länka om du inte har infört LOD-nivåer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Yes!
Gör dem som ett eget objekt där varje axel är axel+hjul. Superviktigt att Pivot är exakt i mitten och åt rätt håll ![]() Kika extra på detta när du importerar i max ty max normerar om pivoterna. Ex: Boggie sett ovanifrån ||-----|| <-- 1_2000_bo01wh01 ||-----|| <-- 1_2000_bo01wh02
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Jaja, så axlarna snurrar istället för enskilda hjul.
När det gäller textur. Jag lyckas inte använda .ACE. Jag kan ska texturer i det formatet men de går inte in i 3ds Max. Googlade det och läste på något engelsk (eller amerikanskt) forum att det även skulle gå bra med .DDS så det är vad jag använt. Så som jag förstod det så har inte nyaste versionerna av Max stöd för .ACE.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|