Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-11, 14:55   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Kort svar på ditt senaste påstående är JA

Jag göra alla mina texturer i .png och använder dem i max (och för att de kan konverteras av RWacetool och de innehåller en alphakanal).
När man sedan exporterar till RW, kommer RW endast leta efter namnet.
Efter du exporterat din modell till .igs via max, konverterar du dina texturfiler.
Obs, de måste ligga på samma plats som sökvägen till texturerna i max och heta samma sak.

Såhär gör jag

Tilldelade texturen nosdetaljer4.png till modellen och exporterar.
Direkt därefter öppnar jag rwacetool och konverterar nosdetaljer4.png till nosdetaljer4.ace.
Nu måste jag exportera/updatera blueprintet för att få allt att synas i spelet.
Öppnar modellens blueprint och trycker f7, tar typ en femton sekunder eller så.
Du kan se i utskriften att dina texturer uppdateras!
Prova ladda tåget i RW (man måste inte starta om RW för att det skall gälla, räcker med att låta det vara i huvudmenyn och sedan ladda om kartan).

Hoppas det är till hjälp!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 15:18   #2
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Kort svar på ditt senaste påstående är JA

Jag göra alla mina texturer i .png och använder dem i max (och för att de kan konverteras av RWacetool och de innehåller en alphakanal).
När man sedan exporterar till RW, kommer RW endast leta efter namnet.
Efter du exporterat din modell till .igs via max, konverterar du dina texturfiler.
Obs, de måste ligga på samma plats som sökvägen till texturerna i max och heta samma sak.

Såhär gör jag

Tilldelade texturen nosdetaljer4.png till modellen och exporterar.
Direkt därefter öppnar jag rwacetool och konverterar nosdetaljer4.png till nosdetaljer4.ace.
Nu måste jag exportera/updatera blueprintet för att få allt att synas i spelet.
Öppnar modellens blueprint och trycker f7, tar typ en femton sekunder eller så.
Du kan se i utskriften att dina texturer uppdateras!
Prova ladda tåget i RW (man måste inte starta om RW för att det skall gälla, räcker med att låta det vara i huvudmenyn och sedan ladda om kartan).

Hoppas det är till hjälp!
Absolut tack så mycket!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 16:50   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Tror att det löste det! Men jag fattar inte varför vissa edges rundas av ungefär som när man tar "soften edge" i maya. Om ni nu vet vad det är! Har ni någon lösning på detta? Syns rätt tydligt överallt

2014-06-11_00002.jpg
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 17:00   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Du måste markera specifikt vilka edges du vill ha runda, annars blir alla edges rundade.
Då uppstår shading errors i maya på grund av att edges som ska vara hårda inte är det.
Prova markera dom kanter som ser konstiga ut och applicera Harden edge så ska det fixa problemet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 17:16   #5
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Okej så det räcker alltså inte att bara markera de man vill ha "soft" och använda "soften edge"? Man måste även ta alla de som ska vara hårda och använda "harden edge"?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 17:27   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Okej så det räcker alltså inte att bara markera de man vill ha "soft" och använda "soften edge"? Man måste även ta alla de som ska vara hårda och använda "harden edge"?
Jag brukar bara markera det som ska soften på och göra det, sedan om jag får ett sådant resultat på någon närliggande edge kör jag en harden edge på den.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 17:32   #7
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jag brukar bara markera det som ska soften på och göra det, sedan om jag får ett sådant resultat på någon närliggande edge kör jag en harden edge på den.
Antar att sådant resultat syftar på vad jag har runt mina fönster etc.?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009