![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Får inte lamporna att funka som jag vill.
Det verkar som att OnControlValueChange "pollar" alldeles för snabbt. Headlights är "h" knappen på tangetbordet, och om jag håller inne den tills värdet på Headlights är maxat flimmrar de tre vita lamp-paren. (Rad 36-38) Trycker jag och håller inne shift+h så värdet blir så lågt som möjligt flimmrar de röda lamporna. (Rad 19) Allt där i mellan verkar inte funka. Inget flimmer och LogMate ger inget vettigt. Ehm...och det stör mig lite att i första funktionen, initialize, på rad 3 till 6, inte verkar få något att hända. De borde tända lampor när jag sätter mig i tåget. ![]() Försökte göra bilden kompakt. Ni ser standard Headlights notch (till höger) och under en "påhittad" kontroll för ett par av lamporna. Hl_b, c och d är likadana och finns längre ner. De har vardera en Exterior Animation med varsin unik animation (toggle). Animationerna funkar och är supersimpla. 2 frames med 2 olika positioner. Funkar fin fint i previewfönstret och när jag bindar dem till samma knapp som backspeglarna. Men då är det bara på/av för alla lampor, och så kan vi ju inte ha det ![]() Varierande framgång. Hjälp/tips är varmt välkommet ![]() ![]() 55.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Gällande lamporna. Har du kollat skriptet för T44? Den har en utmärk lamp-script.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Lamporna får vänta en stund, idag är det hyttarbete. Det har hänt en del sen sist...
Pssst! Kaffepanna och kaffekopp! ![]() 60.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Riktigt riktigt snyggt!
Bara för att jag är väldigt nyfiken om typ precis allt, men i ditt första inlägg i denna tråden skrev du att du gjort material till andra spel, är lite nyfiken på vilka spel.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Personligen skulle jag nog texturerat dit knappar på telefonen och mindre skruvar, med ett detaljerat texturarbete syns det knappt någon skillnad.
För saker som sticker ut mindre än 1cm är knappt lönt att göra i 3D, då den skillnaden knappt syns. Skulle nog kanske även sett över polygonantalet på te-kannan. Men annars ser det bra ut! Fortsätt så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Haha! Ja, jag slängde in mest för sakens skull. Den är jätteful xD
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]() Citat:
![]() Säg att du flyttar dig höger/vänster i hytten, då kommer du att märka att knapparna bara är målade texturer. Kolla på hytterna från skapare som AP_Waggonz och VirtualRailroads, många av deras knappar och reglaget är i 3d, och det gör en stor skillnad jämfört med till exempel DTG. Även om man inte sitter och inspekterar knapparna i hytten så ger det en mycket högre känsla av "immersion" när hytten/omgivningen har fler "kanter". Sen så undrar jag hur stor skillnad det gör för något så när moderna grafikkort om hytten har lite fler polygoner? Det verkar ju vara omgivningen som är den stora prestanda-dödaren, det blandat med att programmet är 32bit gör ju att datorn måste ladda från hårddisken varje ny tile ![]() Senast redigerad av zaphr89 den 2014-06-26 klockan 00:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Kommentera gärna prestandan sen när ett nytt test kommer. Jag märker inte av någon som helst minskning av prestanda men jag sitter å andra sidan på en rätt mäktig maskin.
Blir det lite för jobbigt kan jag försöka minska polygonerna. Vi får testa och se :) Skall göra om många av de gamla knapparna och börja UV mappa. Ingen som har en standard SJ-förarstol i 3D liggandes? Just nu ca ~30.000 polys. Snokade runt på postvagnen en stund och hittade en del bra material. Gjorde om fronten...igen ;) 06.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Till exempel kan man bara en Ambient Occlusion på telefonen som den är nu och sedan ta väck knapparna i 3D:n och texturera dit dom, och ändå få ett snyggt resultat. Och då spara några polygoner som kan användas på annat håll. Det samma kan egentligen sägas om felsökningstablån på vänster sida av förarbordet. Den är egentligen bara en platt plastskärm med en rund utstickande knapp för test utav tablåns funktion. Om man planerar sitt polygonantal kan man använda det på ett smart sätt. Nu tycker jag att Kungfisk har lyckats rätt väl med det för att ha brukat 30k polygoner till hytten. Jag vet också att en hytt innehåller otroligt många detaljer man vill få med för inlevelsen av det hela. Och det är faktiskt inte bara själva modellen som gör det hela. Utan kollar du på till exempel modeller från Waggonz, så är det mycket texturarbete bakom det hela med. Rätt högupplösta texturer där till. Och i många avseenden kan det vara värt att offra några polygoner och kanske hellre texturera hytten i ett par relativt stora texturkartor. Men det där är en avvägningsfråga varje konstruktör får göra själva. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Crysis, Supreme Commander 1, Project Entropia (eller Entropia Universe som det nu heter), The Sims 2, FSX, Minecraft, 2D sprites till en drös varierande projekt, m.m. Även sålt en del på Second Life.
Inget av den här kalibern dock. Mest har jag nog gjort till Cryengine för det var verkligen busenkelt att få saker att funka. Sup com grejorna fick jag aldrig att fungera som jag ville. De använde också .LUA men på den tiden kunde jag ingen kod över huvud taget så gav upp. Lite off topic, men det största projektet jag gjort innan var nog det på gymnasiet. Det var en kort video med 3D animationer. Gick NV, skyllde på att det hade med matte att göra och fick igenom det ![]() a1.jpga2.jpga3.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|