Citat:
Ursprungligen postat av Rogge
Vad är det för Windows, 32-bit eller 64-bit? 32-bit har bara stöd för max 4GB medans 64-bit (7/Home/Premium) har stöd för max 16GB.
|
Jag har 64-bitars Home Premium.
Citat:
Tumregeln är att köra med samma minnen, storlek/hastighet/märke, och att helst inte blanda storlekar samt att kolla med minnestilverkarens sida att minnesmodulerna är testade i just det moderkort du har. Vissa moderkort tillåter dock att man blandar storlekar, men jag undviker det alltid. (gammal vana...) Kolla i manualen till datorn vilka minneskonfigurationen den stödjer.
|
Ok. Då vet jag nu att man ska undvika att blanda märken. Men det märkliga är att jag inte ens kan starta datorn med mina nya minnen själva. Alltså med "original-minnena" uttagna. Det blir bara kraschlandning, så att säga.
Sedan har jag ingen manual, utan har försökt läsa så mycket som möjligt på nätet. Själva moderkortet heter Pegatron, men jag vet inte modellen.
Citat:
När man bytte minne på en HP Workstation typ Z420, Z620 eller Z820 kände datorns BIOS av det och man fick under uppstart trycka F1 för att "godkänna" bytet. Händer det dig? Om inte hade jag gått in i BIOS och kollat om det är något som skall ändras. (kolla manualen)
|
Nä, ingenging om godkänning. Minnena räknas upp innan boot (eller rättare sagt, abrupt avslut i det här läget). Allt med processor och minnen är gråmarkerat i BIOS. Inga ändringar kan jag göra.