![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Det här är inte lätt. Jag skall så småningom testa på en 3:e PC och
se om flimret framträder. Vad nån kan göra är att i config filen ta bort smoke containers 12 och 13 och göra ett nytt test. Försvinner flimret eller finns det fortfarande ? Om det fortfarande syns så ligger problemet med största sannolikhet i smoke containers 10 och 11. Dessa "blåser ut vatten" från cylindrarna och rökmolnen har satts till STORA värden. Ni som har flimmer problem kan ta bort container 10 och 11. I så fall missar ni en del rökscenarier såsom rök från generator och ångpuffar m.m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Jepp... Tog bort container 10, endast, och då försvann flimmret. Det är endast där problemet tycks ligga.
Se film. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2014-12-03 klockan 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vad nån kan göra är att i config filen ta bort smoke containers 12 och 13 och göra ett nytt test. Försvinner flimret eller finns det fortfarande ? Om det fortfarande syns så ligger problemet med största sannolikhet i smoke containers 10 och 11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Smoke-containrarna har lite olika numrering beroende på vilket lok. Det vore bra om alla tester görs med ett och samma lok!!!!
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Om ni väljer ett annat lok så tag bort smokecontainern närmast efter nedan 2 containar med attachment namnen a.CylBlowoutV resp a.CylBlowoutH : smoke10 { attachment "a.CylBlowoutV" mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 0 velocity 0 lifetime 0 minsize 0.05 maxsize 1 } smoke11 { attachment "a.CylBlowoutH" mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 0 velocity 0 lifetime 0 minsize 0.05 maxsize 1 } Om det efter testet fortfarande flimrar, så är ovan 2 containrar misstänkta. Hittills vet ju bara att det är nån av containrarna 10-13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Nu när vovven omskolar sig till spårhund får man försöka hjälpa till!
Tar jag bort smoke 12 försvinner flimret men ersätts av fenomenet på bilderna, men endast vi första start. Tar jag bort 13 istället försvinner flimret. Tar jag bort både smoke 12 och 13 försvinner flimret men fenomenet på bilderna uppträder endast vid backgång.
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Loket jag testade var SJ E10 1742. Skall nu fortsätta att testa lok enligt ditt förslag. Hälsningar
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Spårhunden sitter nu på Wiens flygplats och väntar på nästa flyg!
Tack för responsen. Jag har funderat ytterligare och detta kanske är ett alternativ: När ni är i Driver mode så anropa Konfig fönstret och bocka för "Ställa av" loket. Kolla om flimret försvinner när allt är avslaget. Om så blir fallet kan detta vara en väg att utnyttja för att ha bort flimret på "flimmer" datorerna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Provat att ställa av loket - flimmret fortsätter.
Har nu testat ett antal lok och på dessa raderat den container som heter a.CylBlowoutV då försvinner flimmret. Låter jag Vänster vara kvar och raderar Höger så finns flimmret kvar. Alltså är det något knas med den vänstra sidan? Har inte raderat något annat. Smoke-numret varierar 7 eller 10. Loken jag testat: SJ A 1011 (nedladdad från DLS) SJ A 1021 SJ A2 1004 SJ A5 1545 SJ A5 1546 På en del lok tycker jag inte det märks någon skillnad om CylBlowoutV saknas. På de andra är förändringen av rökbilden inte störande, för mig i alla fall. Hoppas detta kan vara till hjälp. Ha en trevlig flygresa. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2014-12-05 klockan 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Själv vill jag minnas, att flimmret upphörde när jag testade för ett tag sedan med att ställa av loket, men att det var med några minuters fördröjning innan alla rökpuffar upphörde.
Men jag kanske minns fel.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|