![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Tack för de orden, Stickanw!
Jodå, jag kör på trots det ringa intresset, men största anledningen till detta är att jag själv tycker det är så förbaskat kul! Har ju lärt mig en hel del nytt under resans gång, vilket är bra för hjärnan, som trots pension behöver ha lite kul om dagarna. Kanske jag får för mig att börja arbeta igen? Så, varför då inte kombinera mina intressen: ånglok och programmering. Har lagt ned en massa tid till att studera skript biblioteket på sistone för att få en LITEN aning vad det innehåller. Samtidigt dyker det då upp idéer hur kunna utnyttja alla dessa funktioner omsatta till ångloksvärlden???? Fråga: Finns det nån som har en idé om nån saknad ångloksfunktion på mina ånglok? Allt tas emot tacksamt och kommer att kollas om genomförbart! Så jag fortsätter mitt byggande och skriptande så länge lusten finns. Om den försvinner så slutar jag. Svårare behöver det inte vara! Sen om nån gillar det utlagda på min hemsida desto bättre....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Lägg märke till den lilla ångdomen liksom den påbyggda skorstenen....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kan det vara ett G-lok till och då G11 1930/31?
Har fuskat och försökt luska och tycker att det påminner om den här. http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...ra=G11&typenr=
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-03-10 klockan 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
köpte från Holland 1953 (2 st). De skulle sättas in på oelektrifierade sträckor i västra Sverige och då på f.d. HNJ. Loken var f.d. krigslok som tillverkades i England i ett stort antal. I Sverige byggdes de 2 loken om till bl.a. sluten hytt och 3-axlig tender. Utfördes i Örebro. Bild från Halmstad 1954: ![]() Av de 2 loken så köptes ett till England under 1970-talet och har byggts om till sitt ursprungligt utseende. Detta lok (f.d. SJ G11 1931) är det enda bevarade av denna lok typ som byggdes i en STOR mängd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Tack vovven47 för alla dina ånglok! Det börjar bli riktigt många nu.
Ska bli spännande med G11:an. Jag har tidigare letat efter en brittisk variant på detta "krigslok" att måla om till SJ-målning, men inte hittat något.
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
hytten med standard svensk hytt liksom byta ut den 4-axliga tendern till svensk 3-axlig tender, så till det yttre skilde det sig rätt så betydligt. Kolla även skortstenen. Har hittat en bild på www.samlingsportalen.se efter ombyggnad till svenskt: ![]() Loket, SJ G11 1931, blev ju köpt av en engelsk museibana som lät bygga om det till ursprungligt utseende(Bilden hittad på nätet): ![]() Detta lok är nu det enda behållna av sammanlagt 935 byggda. Om du är intresserad av denna ånglokstyp så läs: http://en.wikipedia.org/wiki/WD_Austerity_2-8-0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
En halvklar G11:a ute på provtur runt Svanskog:
![]() |
![]() |