Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-18, 10:58   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... kan det bli:
stationen hamnar med marknivån där de svarta axlarna går in men går då att höja 1m och sänka 2m. Detta är praktiskt om stationen står på ojämn mark:
Blir kanon sådär, Lennart.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 13:47   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Blir kanon sådär, Lennart.
Instämmer - men bör inte Name-skylten sitta på framsidan. Där satt dom i alla fall.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 13:49   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

personligen tycker jag det vore snyggt med en stor på framsidan mot spåren och en mindre på varje sida...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 15:09   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
personligen tycker jag det vore snyggt med en stor på framsidan mot spåren och en mindre på varje sida...
Stationerna hade inga skyltar på sidorna. Dom ersattes med 200-300 kilo tunga stationsskyltar av gjutjärn vid infartsväxlarna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 17:20   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Instämmer - men bör inte Name-skylten sitta på framsidan. Där satt dom i alla fall.

Nisse
Dom sitter på spårsidan !!! som väl de flesta kallar baksidan, framsidan är väl de mot gatan ??? Sidoskyltar eller ej, det är frågan? Har mest sysslat med att få till snyggare klockor och nightmesher som passar resp. stn
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150718_0001.jpg (138.2 KB, 81 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 19:23   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Du Nisse,

... de där stationsskyltarna du snacka om, har du mer info, bilder på dom, m.m.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 22:03   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Dags för upload ...

... jag har minskat ned gavelskyltarna enl racs idé. Sen om jag får lite info av Nisse kan det nog bli fristående skrivbara skyltar också - vi får se ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 11:47   #8
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard

Vilka snygga upprustning av Stw Stationer snyggt jobbat Lennart !!!!!!
Jag har en fråga kommer du rustaupp emges gula trä stationen
"Station Wood"
"Station Wood wint"
med olika färger tex faluröd
med hopp om positivt svar
hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 13:25   #9
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Min och kanske endast min personliga uppfattning av vad som är framsida på ett stationshus är att det från början var sidan mot spåren för att så säga visa den fina sidan mot resenärerna. Många lite äldre stationshus har mycket dekorationer runt om byggnaden men mest mot bangårdssidan, framför allt på mindre orter och byar där man kom till stationen från flera olika håll. Och där var det bangårdssidan som var träffpunkten vid upphämtning och möten av och med passagerare. När sedan buss och bil kom och blev vanligare så blev man tvungen att ha infartsvägar och hållplatser plus parkeringar. Då blev den andra sidan också viktig att visa upp. Dessutom har många äldre stationshus på mindre stationer bara ingång från bangårdssidan vilket också visar vilken sida som är framsida från början enligt min uppfattning.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 14:19   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard BJ Stationshus klass 4

blev det på som test på vad man kan göra:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150719_0001.jpg (230.3 KB, 86 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 15:56   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Min och kanske endast min personliga uppfattning av vad som är framsida på ett stationshus är att det från början var sidan mot spåren för att så säga visa den fina sidan mot resenärerna. Många lite äldre stationshus har mycket dekorationer runt om byggnaden men mest mot bangårdssidan, framför allt på mindre orter och byar där man kom till stationen från flera olika håll. Och där var det bangårdssidan som var träffpunkten vid upphämtning och möten av och med passagerare. När sedan buss och bil kom och blev vanligare så blev man tvungen att ha infartsvägar och hållplatser plus parkeringar. Då blev den andra sidan också viktig att visa upp. Dessutom har många äldre stationshus på mindre stationer bara ingång från bangårdssidan vilket också visar vilken sida som är framsida från början enligt min uppfattning.

Korrekt Stickanw. "Baksidan" bestod mest av en dörr som ledde till stinsens bostad i övre våningen. Senare tillkom en rund plantering som bilarna körde runt för att lämna och hämta tågresenärer. Man fick traska runt stationen. Dörren på framsidan ledde till väntsalen utrustad med kamin. Mittendelen var stinsens expedition och till höger härskade stationskarlarna (och jag). Där luktade det alltid klister. Varenda kolli förseddes där med adresslappar.

Bilderna här undervisar dels stationen runt 1900 och Banverkets bidrag 1979. Under stationens 98-åriga historia förändrades inte exteriören.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stationen 1979.jpg (123.1 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg Stationen 1907.jpg (121.0 KB, 85 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 17:20   #12
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Nisse det är nått skumt med den övre bilden. Människorna står i fem olika plan och han med cykeln ser ut att stå mer delar av sig och cykel under markytan. Gammalt trickfoto eller fanns det ingen plattform vid stationshuset.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009