Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-13, 19:15   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

fantastiskt jobb här.
kul att läsa om bakgrund mm också samt se hur verkligt du får till det.

lans jobb med stationerna är också superbt. man följer era byggen med nyfikenhet
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 10:15   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Jag har åkt hela Nynäsbanan ...

... idag. På YouTube alltså. Jag antar att dessa filmer kan vara till stor hjälp för en landskapsbyggare. Fördelen med filmerna är att resan går i "fastmotion", 4dubbla hastigheten. Men man kan pausa var man vill och okulärbesiktiga intressanta punkter, ta screenshots OSV...

Vägbroar, byggnader vegetation, signaler m.m.

Resan börjar i Kungsängen, norr om Stockholm och slutar i Nynäshamn.

Trevlig resa!

https://www.youtube.com/watch?v=0riCJBMlBpY

https://www.youtube.com/watch?v=d8oo4vbqUGE
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:34   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 12 av många

Drevviken, en anonym liten station i ständig förändringens tid. Byggdes från början med endast ett spår. Mellan 1909 – 1938 kunde man sommartid byta till båt till Vendelsö. Då var Drevviken ocksä en poststation.

1918 anlades ett stickspår och 1952 ett mötesspår och stickspår. Stationen hade en s k plåtstins. – anmärkningsvärt eftersom stationen var bemannad. 1970 revs stationshuset och i juni 1973 försvann stationen, d v s lades ner. Men fortfarande blåser förändringens vind; nu planeras en ny station för pendeltågstrafiken.

Stationen är byggd efter bilden här under. Plåtstinsen i perrongens framkant, den mänskliga stinsen arrangerar tågmöte och till vänster ställverket med dess linor. Samtidigt pågår anläggningsarbeten. En del av perrongen har rivits för att ge plats för en s k kabelkanal, förmodligen för signalledningar.

Nästa uppehåll hållplatsen Skogås, därefter Trångsund där Torpel bodde.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Drevvken 1.jpg (258.9 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg Dreviken 3.jpg (137.6 KB, 111 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 15:50   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Superläckert Nisse ...

... det blir en pärla när den blir klar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 14:40   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 13 - Till minnet av Torpal

Dags för tågstopp i Trångsund, Torpals hemmastation.

Två dagar innan Torpal avled skickade han över ett koppel bilder av stationen. Två av dem har jag efter bästa förmåga bearbetat. Det fick bli lite kompromisser här och var.

Trångsunds station skiljer sig markant från Nynäsbanans övriga. Dessa hade tvåvingade semaforer före infartsväxlarna. Trångsund däremot var enligt 1919 års spårplan utrustad med en T-semafor framför stationshuset.

Spårplanen är svårtydbar; dels på grund av kvaliteten, dels linor som går kors och tvärs. Jag tog hjälp av Korvtiger och han förklarade och jag översatte tolkningen i sista bilden:

Trångsund var utrustad med två tågspår varav spår 1 närmast stationen var utrustat med spårspärrar i vardera ände. Spärrarna kunde låsas fast i lagt läge.. Var spårspärrarna öppna och växeln omlagt till spår 1 (sidotågspåret) visade semaforen kör med vingen närmast stationshuset. Lade man om infartsväxeln visade samma vinge kör för spår 1. I lokförarens tidtabellbok kunde denne se om kör betydde enbart för tåghuvudspår 2 eller för sidotågvägen.

T-semaforens andra vinge är till för den mötande trafiken.

I femte bilden syns ställlverket (i Trainz döpt till Vevaapparat) mellan skärningen och spår 2. Därifrån fick linor gå under spåren till semaforen i en kabelkanal med öppningsbara luckor. Från semaforen gick linorna vidare till en liten låda utrustad med kontrollås. Sedan fortsatte linorna under spåren igen till skärning där de delade på sig mot respektive infarts försignal. Även växlarna och spårspärrarna var utrustade mot kontrollås – alltså ett lås som låste fast det lagda läget. Detta kunde man göra med hjälp av en liten spak vid ställverkets ena sida.

Nu lämnar jag Torpals hemmastation och fortsätter till den anonyma hållplatsen Forsen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (252.9 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (223.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (136.3 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4.jpg (220.4 KB, 76 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5.jpg (240.2 KB, 76 visningar)

Senast redigerad av Nils Blid den 2015-10-01 klockan 14:41.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 22:09   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En riktigt värdig hyllning till Torpal. Jag är glad att jag byggde dessa.

Ett underbart landskapsbygge du presterar - Nisse

Önskar att jag hade den förmågan - men jag kan ju bidra med det jag kan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 17:28   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 14 av många

Vi närmar oss Älvsjö och passerar här Forsens hållplats högt uppe på en bank. Än så länge har jag inte upptäckt passande trappor. Det blir att sätta sig på rumpan och rutscha nedåt.

Den här sträckan mellan Trångsund och Södertörns Villastad (Farsta Strand) är kort. Därför passar den bra för att testa Lans nya svenska träd. Detta innebär också ett drastiskt byte – i den här sträckan går jag från massor av polygon (Pofigs träd) till ett minimum (LAns svenska träd).

Jag har än så länge inte sett en test med kommentarer av Lans träd. Här finns chansen. Själv är jag tveksam att gå in i en befintlig bana och byta skog. Kontrasten blir nog lite för stor.

I sista bilden möts Pofig och Lan.

Niss
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (138.2 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (257.8 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (211.6 KB, 242 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009