![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det var nog jag som var trött i ögat igår.
det är ett kinesiskt spår som heter CHN Concrete 02, och inget annat - inbyggt i TS2010
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Delar av Älvsjös bangård består av dubbelspår. Från Älvsjö till Sthm dubbelspår. CHN är ett snyggt spår men tyvärr enkelspår. Det måste vara dubbelspår för att kunna bytas ut och dubbelspår är en bristvara. Snyggaste dubbelspåret jag har hittat heter Gravel och är gjort av - Emges!
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vad är spåravståndet, 4,0 m ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har det gamla verktyget spåravstånd 4 och 5 meter i verktygsväskan, men vet inte hur det mäter; ytterräls till ytterräls, innerräls till innerräls eller spårmitt till spårmitt.
Dessvärre, inte mycket hjälp från mig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det jag menar är spårmitt till spårmitt!
Nu är det såhär att ingen använder längre "dubbelspår" i Trainz (det är väl därför du har svårt att hitta några!). Nu drar man två enkelspår parallellt. Varför? det blir ju lite mer pill frågar du! Men om man senare vill ersätta spåret med ett nytt så måste det också vara ett dubbelspår med samma spåravstånd - och det kommer inte att finnas några! Jag tror du bör göra dig omaket att dra enkelspår och justera in spåravståndet för hand. Emges spår tillhör det förgångna, så gör man inte längre. Jag håller på att utveckla PT-spår med betongslipers och kan ordna till stitched track för TS2010 på vägen. Några bilder på mina "embryon":
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Det finns ju ett till alternativ, om du vill ha ett "färdigt" dubbelspår med samma spåravstånd:
- Klona emges "Gravel 2t" (antar att det är det du har använt på din bana). - Sen letar du upp det nya (enkel)spåret du vill ha istället, och noterar kuidnummret på det. - Skriv sen in det kuidnummret i config filen på ditt clonade spår, på raden där det står bridgetrack (se bild), samt i kuid-table längst ner, du ersätter alltså nummren som står där nu, mot nya spårets kuid. Men rekommenderar ändå att du gör som lan säger, det är bättre att dra 2 nya enkelspår, och använda spåravståndsverktyget 5m, då får du samma avstånd mellan spåren som det är nu.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag är övertygad om att vi måste skippa färdiga dubbelspår, annars blir det stora problem i framtiden. Filat vidare på ett spår som Nisse kan använda, men tror att jag skall öka "krönbredden" på ballasten. Vad tror ni?
Och Nisse, du får nog ta och skippa Emges dubbelspår och övergå till modernare teknik ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|