![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||||||||
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]() Citat:
Det kan ju röra sig om en ny kontroll i TANE:s underliggande system som visar sig på detta sätt. Citat:
Citat:
Men det är ändå lite konstigt för banan saknar blocksignaler. Har det någon betydelse? Citat:
några enkelspåriga sidolinjer som slutar i ändstationer. Jag har experimenterat med vändslingor i slutet på dessa linjer men de är numera bortplockade. Det blir ingen skillnad i beteendet med och utan dessa slingor. Skumt. Citat:
Därefter fungerar signalerna, i alla fall så långt det går att se när man kör på banan. Citat:
Jag misstänker att detta kan ha att göra med att scriptet behöver analyserar banan i uppstarten av sessionen. Om skriptet behöver bygga upp en intern datastruktur som beskriver banans layout så behöver scriptet söka igenom banan med TrackSearch och notera var olika objekt som signaler och växlar finns. Varje växel blir då ett vägval som leder till en ny del av banan. Då behöver scriptet lägg om växlarna i tur och ordning och söka igenom varje del för sig. Citat:
exempel vid övergång från det ena spåret till det andra på en dubbelspårig sträcka eller vid infarter till stationer. Det är bekvämt att bara behöva lägga om den ena växeln trots att båda läggas om samtidigt. Det finns några få engelsmän så det blir inte många c- och d-växlar. Citat:
![]() Jag återkommer om antalet signaler och kopplade växlar. Måste räkna lite. /Magnus |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]()
En uppdatering från felsökningen:
Som ett experiment ersatte jag alla länkade växlar med vanlig växlar. Inga a,b,c,d i slutet på växelnamnen alltså. Resultatet blev oförändrat. Felen finns kvar vid starten av sessionen. Det verkar inte som om länkningen av växlar påverkar detta. /Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Sökningen skulle som du säger mycket väl kunna vara någon begränsning de lagt till i TANE av någon anledning. Citat:
Har kikat på koden och hittat en märklig sak. Svenolov har (som alla vettiga programmerare borde) lagt till en begränsning som gör att sökningen aldrig överstiger ett vist maxavstånd. Detta avstånd är valt till 10km. Detta gör det hela väldigt skumt, för alla spårloopar borde bara resultera i att sökningen terminerar, men av någon anledning pågår sökningen så länge att TANE får nog. Det skumma är att anropet till sökningen verkar göras för varje signal en gång per sekund, vilket borde innebära att felet uppstår på nytt varje sekund, eller att felet skulle krascha hela signalbiblioteket, så att ingen signal fungerar. Inget av detta inträffar vilket är märkligt. Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Ett annan teori: Har du några speciella rules som lägger om växlar i början av sessionen som skulle kunna vara inblandade?
__________________
-k- |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]() Citat:
Lite bakgrund: Banan började byggas i TS2010 med det moderna signalsystemet. Problemet med message overflow i början av sessionen uppstod även där. Tendensen var att felet blev värre ju fler signaler jag satte upp. Först en enstaka rad i felrutan, sedan flera med växande antal signaler. Vad värre var, problemet tycks nästan växa exponentiellt så att det vid en viss punkt "exploderar" och fyller felrutan med liknande message overflow- meddelanden. Då hänger hela systemet upp till 10 sek i början av sessionen innan man kan titta på felmeddelandena. Sedan kan man köra tåg och då tycks signalerna i de flesta fall fungera, även om jag ibland har sett skumma beteenden hos några enskilda signaler. Några bilder som visar felutskrifterna: Översikt 2010-alla.jpg Början på detaljerna för första raden 2010-1.jpg Slutet på detaljerna för första raden 2010-2.jpg Och så fortsätter det... Edit: Jag har också 76 MB JetLog.txt om det skulle vara av intresse. Samma signal tycks ge upphov till en massa message overflows. Det var ungefär i detta läge som jag gick över till TANE... /Magnus Senast redigerad av MegaCastor den 2016-05-22 klockan 10:12. Anledning: Hittade en loggfil som kanske är intressant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Det här felet är ju inte samma som det andra, utan ett helt annat. För i det här fallet så overflowas alla signaler på banans message queues. Det verkar som att alla signaler i början av sessionen ungefär samtidigt skickar ett broadcast-meddelande (alltså ett meddelande som alla som lyssnar på signalen kan fånga upp) och talar om att deras signal state har ändrats. (Antagligen för att de alla initialiseras på samma gång och då sätter sitt signal state) Eftersom alla signaler också verkar lyssna på alla andra signaler på banan så kommer alla signalers message queues att innehålla samma meddelanden. En specifik signal (Hoc 52) råkar vara den som får samtliga signalers meddelandeköer att overflowas, därav att det namnet förekommer på alla rader i felmeddelandeöversikten som du visar i första bilden. Orsaken till det här är att det är fler signaler på banan än vad Trainz klarar av att hantera. Särskilt gamla TS2010 som inte är flertrådad har en tråd där alla signaler initialiseras och får meddelandeköerna att overflowas för att varje signal inte har tid att ta hand om meddelandena. Potentiellt så skulle TANE kunna klara av detta för att den är bättre multitrådad och kan låta signalerna ta hand om meddelandena samtidigt som nya signaler initialiseras. Det borde gå att få reda på hur många signaler som är maxgränsen. Om du tar valfri signals detaljerade lista och räknar hur många rader med meddelanden som redan är i kön (alltså antal rader som börjar med "router"), så kommer du att få det maximal antalet signaler som går att ha i TS2010. Min gissning är att det är 256. Själva meddelandet "Signal, StateChanged" är ett standardmeddelande inbyggt i Trainz som det verkar, så jag tror inte att vi kan påverka det på något sätt. En potentiell lösning skulle vara att leta reda på den loop som initialiserar alla signaler på banan och se till att den bara initialiserar ett 10- eller 100-tal signaler åt gången, och efter varje grupp med signaler tar en kort paus för att lämna över CPU:n till alla signaltrådar så de kan få tid att uppdatera sig och gå igenom meddelandeköerna. Men det förutsätter att detta görs i Svenolovs script och inte är Trainz egna, underliggande signalscript. Citat:
![]()
__________________
-k- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]() Citat:
![]() Hur som helst, tack för informationen. Det finns en hel del att begrunda och undersöka men jag hinner nog inte med det de närmaste dagarna. /Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Medlem
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
|
![]() Citat:
Citat:
/Magnus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|