Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-13, 13:37   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Bravo Nisse!

Mycket snyggt :tumme _upp:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 10:53   #2
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Otroligt bra
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 12:16   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Du är en mästare, Nisse. Det är något visst, svårt att definiera - stämningen vid stationshuset med stinsen kollande klockan - för tanken långt tillbaka i tiden. Med enkla medel kan du på dina banor visa att i det vardagliga händer det något spännande eller kommer att hända. Bravo!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 16:32   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Linjeplatser har varit ett aktuellt ämne i Forum senaste tiden och då kan det väl vara dags att besöka Spjutbäckens lp 2 kilometer in på Inlandsbanan Kristinehamn – Filipstad. Men linjeplatsen börjar faktiskt redan vid utfartssignalen i Kristinehamn. Denna pryds nu med den nytillverkade tavlan ”Kontrollbekräftar växel”.

Jgloket har gjort en beskrivning hur en linjeplats skall se ut och hur den fungerar”:

”På en linjeplats ska det finnas en växelomläggare med gult lås. Klotets gula sida (normalläget) skall vara det låsta läget. Tågen som kommer skall bara följa linjen/huvudspåret, men skall man in till linjeplatsen måste man stanna framför växeln. Man ringer till tågklareraren och ber honom arr frilägga låset. Då kan man lägga om växeln och växel 2 eller spårspärr och därefter köra in. Man lägger tillbaka växlarna och spårspärren, ringer till tkl och ger besked om att man är skyddad bakom växeln. Tkl kan då se att att han har kontroll på växeln (d v s att låset låser). Nu kan tkl släppa in nya tåg på linjen. Sen är det samma visa när man ska ta sigut från en linjeplats.

Allt sker muntligt för att komma in och ut från linjeplatsens sidospår. Dessa spår leder till industrispår, verkstäder m m. Sidospåret måste ha spårspärr eller skyddsväxel (glöm inte det). För linjeplats gäller max 30 km/tim in och sth för linjen ut.”

I bilden av Spjutbäckens lp syns växeln med den gula låsplattan. Bakom skymtar spårspärren.

På väg uppåt passerar Inlandsbanan E18/riksväg 25. Det sker med hjälp av Lans utmärkta och lättinstallerade vägbro, som också kan användas som enkelspårig järnvägsbro. I bakgrunden tar sig vägarna över ån Varnan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kontroll-vx.jpg (173.3 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Växeln.jpg (138.2 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg E18rv25 - och bron.jpg (196.6 KB, 144 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 11:29   #5
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Tack för den beskrivningen. Mycket informativ.
Nu blir det banarbete...

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 17:28   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När det gäller linjeplatsen kommer mer, diverse viktiga justeringar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 16:33   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Utlovade justeringar. Dessa visas i bilder. Kort förklaring här:

Utfartsignalen skall kompletteras med namntavla.

Efter sökande i linjeböckerna hittade jag till slut var motstående Kontrollbekräftelse växel (Lpsi) skall stå. I det här fallet handlar det om 300 m från växeln, ett värde som nog kan användas generellt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Khn 118.jpg (277.4 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg Lpsi.jpg (106.3 KB, 105 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009