![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Trevligt projekt! Det kommer vi att följa med spänning!
![]() Är inte riktigt med på vad du syftar på för tingest. Är det den lilla svarta lådan på gångbordet, den som på denna bilden är knappt synlig mellan fjädrarna för första och andra drivaxeln? I så fall så är det en smörjpump, antagligen av system Åssa. Den drivs av en vickaxel som är kopplad till andra drivhjulet eller slidrörelsen. (Syns knappt på bilden). Men den är inte kopplad till turbogeneratorn, den har en egen smörjningsanordning. På bilden jag länkar till syns inte det röret under pannan som man ser på din bild heller, ser ut att vara en aning temporärt. Har ett par bilder på Thor som jag tog ett par år sedan, skickar dem till dig via PM. Är det något annat du undrar så är det bara att fråga! Markera gärna med pilar på bilderna så är det lättare att se vad du menar! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
är den som sitter vid skorstenen. Den drivs av ånga från cylindern och genererar likström till belysningen.
Två filmsnuttar: http://www.youtube.com/watch?v=IaUY6Y03wC8 http://www.youtube.com/watch?v=x574YV23f6g
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Tack för all hjälp.
Mitt ånglokskunnande är väl inte så stort, men med hjälp av all kompetens på forumet så skall det väl kunna bli lite bättre. Mer studier av lokläran från 1906 är väl också att rekommendera. Trots min fadäs med att inte visa på bilden vad jag menade, så lyckades Korvtiger hitta rätt, en oljepump måste det vara, det syns ju också att den är förbunden med en vickaxel till slidrörelsen. Mycket instruktiva youtube-klipp från lan, inbjuder ju till att "go bananas" med detaljer på generatorn. Sen är ju frågan, hur detaljrik skall man vara med lod0-"meshet" antalet trianglar ökar ju med ljusets hastighet med alla rör och kablar och andra detaljer på loket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vad är det för spännande bok du hittat? Är de någon föregångare till Ånglokläran av Elis B. Höjers? Av den kan man lära sig mycket, men varje lok brukar ha ett par specialare som inte alltid finns beskrivna där. Själv har jag fjärde upplagan av Ånglokläran som är från 1949 vilken nog beskriver mycket mer moderna finesser som tryckluftsbromsar och elektrisk belysning.
Lan har 2 av 3 rätt på sin bild. Det är själva Pyle turbogeneratorn och dess avloppsrör som pekar upp mot skorstenen. Men stången är inte något rör utan en järnstång. som sitter fast med en excenter i ledstången på pannan. Genom att hela ledstången går att rotera med hjälp av en spak i dess ände som dragits in i hytten kan stången föras i uppåt/nedåt. Det är vanligt att man styr sotaren på detta sätt, men den spaken sitter alltid på eldarsidan av hytten. Jag skulle tro att denna styr utblåsningsventilerna ("pysarna") som sitter under cylindrarna vilka syns ganska tydligt på bilden jag länkade till i förra posten. Du ska inte vara jätterädd för polygoner och trianglar. Använder du lod är det än mindre farligt. Det är ju en unik lokindivid som bara lär finnas i ental på en bana. Men sedan så kommer ju de allra minsta skruvarna inte att synas i TANE i vilket fall, så där är det ju bättre att sätta dit dem på texturen istället. ![]() Vad det gäller smörjpumpen så finns det ett par bilder här på en liknande i närbild: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=20822 Den sitter på ett B-lok, där den är placerad framför föraren i hytten, vilket är betydligt vanligare än att den sitter på gångbordet, i alla fall på normalspåriga lok.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Aj då, letade fram pärmen och försättsbladen som lossnat från lokläran, den är från 1910 och skriven av Elis B Höjer
![]() Senast redigerad av tanigardi den 2016-06-26 klockan 15:20. Anledning: Komplettering |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nog så spännande! Första upplagan av boken, har själv aldrig sett den faktiskt!
![]() Kikade på bilder på Samlingsportalen och där verkar loket ha samma Pyle-generator som nu på bilder från 50- och 60-talet. Finns en bild daterad 1949 där den ser ut att ha samma generator men med avloppsröret draget på ett annat sätt, framför skorstenen. För visst ser det ut som samma generator? http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA05170 Denna bild från -63 har definitivt samma generator som nu i alla fall: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ06976 Dock så är ju tryckluftsbromsen något som tillkommit sedan loket kom till ULJ, då BLJ aldrig hade genomgångsbromsade tåg, men det hade du säkert koll på. När det kommer till ångmatningen till generatorn så borde den vara dragen ifrån kronan i hytten. Man ville ju ta upp så få hål som möjligt i pannan, därav går de flesta rören ifrån kronan, dessutom är det smidigt att slippa gå ut ur hytten för att slå på lyset. Men det röret borde vara draget under pannplåten för isoleringens skull och dyka upp precis i skarven mellan rundpannan och sotskåpet, alltså nästan rakt under generatorn. Om du kikar på den bilden jag skickade som är tagen rakt från sidan så kan man se att det kommer upp ett rör precis där som gör en böj under generatorn. Är ganska säker på att detta är ångmatningen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Det var ju häftigt att man äger en förstautgåva av lokläran, synd bara att den är i så dåligt skick. Fick den av en granne när jag var en 12 - 13 år då han gick i pension som lokreparatör.
Att Blj saknade tryckluftsbroms har jag koll på. Tyvärr så ser det ju lite lustigt ut när jag kombinerar mina vagnar med t.ex. de som finns att ladda ned från Donj. Har bestämt mig för att använda den nuvarande versionen av Pyle generatorn. När är jag kollade dina bilder från samlingsportalen så förefaller det vara skillnad på dem. Har kombinerat dem på en bild nedan. Bifogad fil 72726 Lite förbryllande är det, de olika versionerna verkar dyka upp på olika bilder på både på lok nr. 5 och 6. Intressant skall fortsätta mina undersökningar, kanske bytte man generator vid revisioner av loken. Har hittat ångmatningen till generatorn på din bild och den har kommit på plats på lokmodellen. Bifogad fil 72727 Bilderna har varit till mycket god hjälp och jag har verkligen lärt mig mycket på den här konversationen Nu tillbaka till Blender och fortsätta. Tiden nu under sommaren till Trainz har ju en tedens att bli lite begränsad. Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|