Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-24, 16:32   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Linjeplatser har varit ett aktuellt ämne i Forum senaste tiden och då kan det väl vara dags att besöka Spjutbäckens lp 2 kilometer in på Inlandsbanan Kristinehamn – Filipstad. Men linjeplatsen börjar faktiskt redan vid utfartssignalen i Kristinehamn. Denna pryds nu med den nytillverkade tavlan ”Kontrollbekräftar växel”.

Jgloket har gjort en beskrivning hur en linjeplats skall se ut och hur den fungerar”:

”På en linjeplats ska det finnas en växelomläggare med gult lås. Klotets gula sida (normalläget) skall vara det låsta läget. Tågen som kommer skall bara följa linjen/huvudspåret, men skall man in till linjeplatsen måste man stanna framför växeln. Man ringer till tågklareraren och ber honom arr frilägga låset. Då kan man lägga om växeln och växel 2 eller spårspärr och därefter köra in. Man lägger tillbaka växlarna och spårspärren, ringer till tkl och ger besked om att man är skyddad bakom växeln. Tkl kan då se att att han har kontroll på växeln (d v s att låset låser). Nu kan tkl släppa in nya tåg på linjen. Sen är det samma visa när man ska ta sigut från en linjeplats.

Allt sker muntligt för att komma in och ut från linjeplatsens sidospår. Dessa spår leder till industrispår, verkstäder m m. Sidospåret måste ha spårspärr eller skyddsväxel (glöm inte det). För linjeplats gäller max 30 km/tim in och sth för linjen ut.”

I bilden av Spjutbäckens lp syns växeln med den gula låsplattan. Bakom skymtar spårspärren.

På väg uppåt passerar Inlandsbanan E18/riksväg 25. Det sker med hjälp av Lans utmärkta och lättinstallerade vägbro, som också kan användas som enkelspårig järnvägsbro. I bakgrunden tar sig vägarna över ån Varnan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kontroll-vx.jpg (173.3 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Växeln.jpg (138.2 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg E18rv25 - och bron.jpg (196.6 KB, 144 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 11:29   #2
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Tack för den beskrivningen. Mycket informativ.
Nu blir det banarbete...

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 17:28   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När det gäller linjeplatsen kommer mer, diverse viktiga justeringar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 16:33   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Utlovade justeringar. Dessa visas i bilder. Kort förklaring här:

Utfartsignalen skall kompletteras med namntavla.

Efter sökande i linjeböckerna hittade jag till slut var motstående Kontrollbekräftelse växel (Lpsi) skall stå. I det här fallet handlar det om 300 m från växeln, ett värde som nog kan användas generellt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Khn 118.jpg (277.4 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg Lpsi.jpg (106.3 KB, 105 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 20:37   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När det gäller tvåskenssignalen i bilden ovan har jag glömt bort att lägga in en fristående försignal utan tpl-tavla. Glömt! Fel, det är Jgloket som påpekat denna tavla av mig. Försignalen skall stå 1.000 meter före tvåskenssignalen. Jgloket påpekar även att alla tvåskenssignaler skall ha en försignal.

Nisse, tydligen åderförkalkad
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 21:20   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Alla tvåskenssignaler ska inte ha fristående försignal eller annan försignalering. Beror på avståndet mellan signalerna.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-06, 12:28   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Vilket vansinne!

Inlandsbanan är på väg att driva mig till vansinne. Vad jag råkat ut för är otroligt.

Det började med att utfartsignalen i Kristinehamn (JVS-X b3) visade fel ljus. Trots genomgripande undersökningar fanns det inga fel på banan. Bytte ut signalen mot Johanv:s JVS senary som kopplades tll osynlig marker. Även den visade fel. Gick in i wireframe mode. Upptäckte en texturplatta som låg inte bara under spåret utan också under baseboarden. Texturen okänd för mig. Plattan inte fullt 10 X 10 meter och låg i anslutning till utfartssignalen. Senare upptäckte jag en liten lus som rände runt under baseboarden. Lusen har jag träffat på tillsammans med Korvtiger och Svenolov en annan bana.

Tog till ett skamgrepp och installerade en Svenska Tåg-signal (TS2004) som utfartssignal (se bild). Plötsligt fungerade hela banan AI-mässigt perfekt.

I samma veva upptäckte jag att jag hade ett lok för mycket. Inne i en av lokstallets hallar stod nu ett amerikanskt diesellok och i en annan hall återfanns kontoret med vedhög! Allt togs bort och hallarna byttes ut. När lokstallet med vändskiva installerades ursprungligen var det helt felfritt.

Jgloket ville att jag skulle installera elspärrtavla med spårpil vid en av växlarna. Det skedde med visst besvär eftersom tavlorna skall placeras på ledningsstolpe mellan kontaktledning och bärlina. Banan sparades.

När jag sedan öppnades banan svävade de här två tavlorna fritt i luften. Bums till lokstallet – och vad upptäckte jag i en av hallarna; kontoret hade kommit tillbaka jämte en banderoll, signerad Bengan. Dessutom hade innerväggar tillkommit inne i lokstallet Bilden tagen genom fönstret i en av lokstallets portar.

Vad vet du om den banderollen, Bengan? Jag är nyfiken.

Och sanningens minut; slänger jag banan i papperskorgen eller försöker jag göra det möjliga av det omöjliga? Enda anledningen till Inlandsbanan är att den ger mig chansen att bygga LAns formidabla sluss, det roligaste jag vet i Trainz.

Dock; papperskorgen ligger bra till.

Bilderna:

STW :s tvåskenssignal – klarade banan. Bakom infartssignalen (JVS-X b3) ATC-baliser.

Kontoret i lokstallshallen. Nertill banderollen med texten: ”Endast för påelledning/Bengan(uttytt så).

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STW.jpg (81.9 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg Kontor.jpg (128.9 KB, 53 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009