![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Du missuppfattade mig om man har 4 lok och alla är fram och man drar på för fullt vid starten så går kopplen av (har jag märkt)
Kopplen klarar 400 klbs Så 3 lok fram och 1 bak är väl att föredra. Man ser det på skift z flera gånger (tror jag) kraften på kopplen. Har man alla 4 lok fram så får man vara försiktig med kraften upp till 20 mph gissar jag innan man kan köra med full kraft. Du glömmer att kopplen är kraftiga i Usa men Loken är ännu kraftigare, startdragkraften på en rc är 290 kN Länk medans ES44/dash9 har ca 650 kN i startdragkraft Länk vissa lok har 822 kn (EMD SD90MAC Länk ) 142 klbf för ett lok= 3 * 142 = 426 Klbs dvs även det är över gränsen var kopplen klarar (400 klbs) men ofta går det bra med 3 lok fram ändå för man nyttjar sällan 100 % av kraften direkt. Jo naturligtvis måste man ta upp slacket först (annars går kopplen direkt av) men när sista vagnen rör sig och man har 4 lok och drar på för fullt går kopplen av. Shift-B is a new Train-Graph that shows a text-representation of each unit of the train. “E” shows a locomotive, and each “-” is a railcar. The upper set of dashes shows the coupler-force on that car, and the lower dashes show the Brake-Cylinder pressure for that car. The colors will fade in between the values shown below: Coupler force Color Scale: black = bunched, 400klbs+ blue = bunched, 390klbs green = bunched, 150klbs white = 0 klbs yellow = stretched, 150klbs orange = stretched, 250klbs red = stretched, 350klbs purple = stretched, 390klbs black = call Kenny Loggins Senast redigerad av jorgen3 den 2016-07-04 klockan 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Huvudsaken är väl att man tar upp slacket i tåget först, alltså körläge 1 eller 2 tills alla koppel är sträckta.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]()
Tuff Tuff
![]()
__________________
Jerka |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Provkörning idag av Db br 01. samt i med persontåg
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 Senast redigerad av gp3119 den 2016-07-24 klockan 19:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Är det där msts/or eller trainz? Ser ju klart intressant ut...
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Såklart är det MSTS. Syns inte på marken utanför spåret?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|