Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-07, 21:35   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard Uppdatering!

Tänkte skriva lite och visa lite bilder på vad jag håller på med så att ni inte tror att jag bara snackar...
Även fast Trainz är en avart av C++ så går det skapligt. Mycket tid går dock åt till att fatta vad Trainz klagar på.

Min ide är att man ska kunna testa och se hur signalerna beter sig i surveyour, detta innebär att det kommer att bli mer information i property-rutorna än tidigare, men färre saker att ställa in. Fokus ligger på att jag som programmerare leder oss som bygger i rätt riktning så att banorna blir så verklighetstrogna som möjligt. Detta betyder att informationen i property-rutor och att guider/manualer är tillräckligt tydliga så att vem som helst ska kunna bygga en signaltekniskt korrekt bana. Denna ide passar säkert inte alla, men jag tycker att de regler och föreskrifter som finns ska följas. Jag tror inte det blir svårare att bygga, däremot är järnvägen full av speciallösningar och att täcka upp allt kan bli väldigt svårt!

Beroende på att Linjeblocket och Stationsautomater/Tkl är viktiga för ett väl fungerande signalsystem så koncentrerade jag mig på att göra klart Huvudljussignalerna och Försignalerna. Kvar att göra är Huvuddvärgsignalerna, Stopplycktor, Dvärgsignaler och lite annat smått och gått. Vissa delar är tågvägs-beroende och kommer inte att synas i surveyour.
Linjeblocket (som tog lite längre tid att göra än vad jag hoppades, genvägar är senvägar) är precis klart förutom Linjeplatsfunktionen. Dock brukar det alltid dyka upp saker man inte har räknat med när nya detaljer tillkommer.

Jag tänkte visa lite bilder på vad jag har gjort hittills, dock är det svårt att se hur linjeblocket fungerar. Signalerna är samma som svenolov använde och samma namnkonvention. Ska också säga att monteringen inte är klar än, har koncentrerat mig på signaleriet.

Linjeblocket i kör.
Utf L41 lik.jpg

"Check-boxen" LIK/LIU är till för att testa linjeblocksfunktionen i surveyour enligt ovan nämnda princip.
Linjeblocket återtaget, så att linjen går att vända.
Utf L41 liu.jpg

Motstående ände av linjeblocket, först i stopp,
Utf L42 liu.jpg

Sedan i kör efter att linjen har blivit vänd.
Utf L42 lik.jpg

Och då ska Mellnablocksignalen vara i kör...
Mblsi L4 k.jpg

Det verkar funka, mer tester ska utföras och Linjeplatsfunktionen ska in också. Är inte hundraprocent nöjd, finns lite fler ideér få se hur mycket man ska bråka me det om det fortsätter att fungera.

Samma Mellanblocksignal efter en klåfingrig projektör...
Mblsi L4 ingen fsi.jpg
Observera informationstexten...

Ett par bilder till på lite signaler och deras informationsruta.
Inf k40.jpg
Msi s 250m.jpg


Funderar på om informationstexten skulle färgkodas beroende på om informationen är positiv eller negativ och om den ger förslag till förändring?
Mera information ska in i property-rutorna.
Och det ska också testas mot STL:s-objekt.

Frågan är om jag ska göra klart signalfunktionerna eller om jag ska börja på med TKL-funktionerna! Är väldigt sugen på det sistnämnda...

Växel-hastigheterna hämtas från scriptade växelobjekt.


Jag slänger ut en fråga rakt ut i etern och undrar om det är någon som skulle ha lust att skapa några objekt till mig som jag kan scripta. Huvud-objektet är motordrivna växeldriv med specifika önskemål. Sedan har jag också ett par hemliga objekt som kan bli väldigt bra! Men hjälp behövs, pm eller här om intresse finns.

Det va säkert något mer jag skulle skriva... Men nu är det fotboll och mat!
Alla frågor, förslag osv är av intresse. Ös på bara!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 16:52   #2
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
Standard Det blir bra

ser det ut som. Jag ser fram emot att det kommer provobjekt eller färdiga signaler att testa på sin bana.
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 17:01   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Ser riktigt spännande ut! Kör iofs inte Trainz själv, men om någon bygger en rutt med ett så väl fungerande signalsystem är det nästan så att man är tvungen att köpa Trainz bara för att testa...!

Kan du ha någon nytta av en TKL i utvecklingen av signalsystemet?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 19:19   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Tack för heja-ropen och tack för erbjudandet Bönan, men farsan jobbar som Fjtkl på Cst så har ett bra bollplank hos honom. Dock är hans standardsvar när man frågar vad som sker eller hur de gö,r "det är olika"! Inte så upplysande som man kunde önska...

Kan ju också nämna när jag ändå skriver, att signalsystemet kommer att kräva någon form av Tkl-funktion för att fungera. Tanken är att Tkl ska vara så flexibelt att det inte ska spela någon roll om du som bygger och skapar sessioner väljer att köra tågen med hjälp av tidtabell/schema/körplan eller via "trackmarks". Systemet ska känna av var "trackmarks" ligger och hitta en korrekt rörelseväg till/förbi det objektet. Tidtabeller och liknande funktioner får nog testas ut var för sig eller skriva egna. Har inte forskat i hur de fungerar ännu!
Låter det komplicerat? Tror det är det också, men det är det som är lite kul och får jag det att fungera så tror jag att det kan bli väldigt bra! Dock är ju alltid Trainz en stor brasklapp i sammanhanget.
Men en funktion i taget, så är hjärnan glad!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 22:32   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Spännande! Ja det stämmer nog som han säger, "det är olika", mellan olika fjärrar, lokalbevakade stationer och inte minst från TKL till TKL...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 17:48   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Dags för ett litet informationsinlägg!
Det har kommit ett par funderingar kring "mina" scriptade växlar, så jag tänkte förklara lite vad det innebär.
I svenolovs system använde han metoden att välja en signalbild till en specifik signal och att man också valde en hastighet på den tågvägen. Eftersom jag ville ha ett system som dels följer de svenska föreskrifterna och att vi som bygger inte ska behöva ställa in en massa olika parametrar som kan skötas via scriptet och dessutom ha en (viss) kontroll på att vi bygger på ett korrekt vis. Som programmerare av detta system så blir det då mitt ansvar att se till att byggarna får en korrekt information i form av manualer/guider, men jag har även infört hjälp i form av information i property-rutorna som kan ses lite i tidigare bilder, kommer att visa fler varianter lite senare.
Beslutet att göra på mitt vis skapade dock ett problem, hur göra med hastigheten i växlarna? Tidigt hade jag två ideér, antingen en lista med alla växlar som man skrev in data i, men fastnade ganska direkt för tanken att skapa ett script till växlarna där man väljer en hastighet i varje växel-läge. Sagt och gjort, detta var det första jag testade att det fungerade och sedan var det "bara" att ge sig på resten...

Så här ser property-rutan ut för de scriptade växlarna:
Växelhastighet.jpg

Man väljer i en lista vilken hastighet som skall vara i varje läge. Linjehastighet = 270km/h och innebär att signalbilden blir en körsignal (kör80 ev med försignal), även hastigheterna fr.o.m 80km/h ger samma signalbild om inte avståndet till nästa signal säger något annat. Växelhastigheter lägre än 80km/h ger en signalbild med kör40 eller lägre beroende på avstånd och signaltyp på nästa signal. Detta är den visuella hastigheten eftersom signalerna kan ju bara visa två hastigheter, 40 och 80. ATC kommer att visa den korrekta hastigheten, men det är en senare fråga!

Jag har även en vilja att lägga in följande val men jag behöver hjälp med att skapa dessa objekt:
Växelval.jpg

Man kan också tänka sig att lägga in flera varianter i listan, bl.a. spårspärr med motordriv, spårspärr med elektrisk förregling och spårspärr utan elektrisk förregling.

Ett växeldriv används oftast vid rena skyddsväxlar och på bangårdar där hastigheten är låg och växlarna är korta. Två växeldriv är det dominerande antalet, (nästan) alltid tillsammans med fyra TKK (tungkontrollkontakter). Fyra växeldriv används vid växlar med rörlig korsning för hastigheter med 130km/h, dock ska antalet egentligen vara sex, men två sitter vid den rörliga korsningen så därför skrev jag fyra.
Dummy drivet kanske det finns någon användning för, kanske till sorgebarnet ekv/dkv, som ju alltid blir fyra växeldriv när det borde vara två!! Vilket dessutom ställer till det vid numrering av växlarna för korrekt rörelsevägs-läggning och vid kopplade växlar. Tänker inte skriva mer om det problemet nu, om det finns intresse så kan jag utveckla det mera i en liten utsvävning.

Apropå kopplade växlar, så är det en fundering om det ska läggas in i växel-scriptet eller skötas i signal-scriptet, är nog inne på det senare, samma som svenolov har gjort, dock med det kravet att kopplade växlar alltid ska ha samma läge sinsemellan, så att man inte råkar ut för att a-änden ligger till vänster medan b-änden ligger till höger, blir sällan bra...

Detta script går att använda till vilket växelobjekt som helst (tror jag, brasklapp). Fördelen om jag får hjälp med att göra/infoga olika växeltyper i ett objekt, är att kontrollen på hur växlarna fungerar, hastigheter och kanske andra funktioner finns i scriptet. Växelobjektet skulle ju fungera även i andra sammanhang även utanför mitt signal-projekt.

Projektet löper vidare i värmen och emellan allt för mycket sport på tv och lite i verkligheten.
Stationsautomaterna/TKL är fas ett i stort klart, håller nu på och skriver flödesscheman och tankar om hur det ska fungera mera i detalj (alldeles för många ideér). Håller också på att snyggar upp och skapar lite nya funktioner i signalsystemet. Om några dagar (förhoppningsvis) kommer jag att redovisa en del av dessa och också berätta mer om hur Stationsautomaterna/TKL är tänkt att fungera.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 03:14   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Tänkte att jag skickar iväg lite bilder på några av de saker jag har infört i signalsystemet.

Den första bilden visar en utfartsblocksignal i kör med ett försignalbesked (den blinkar, jag lovar).
Ublsi - felsityp.jpg
Det första man kan se är att det är en stationssträcka utan mellanblocksignaler.
Vilket inte är något nytt, men alla kanske inte vet att det räcker med ufartsblocksignaler och motstående infartssignaler i ett linjeblock.
Jag har infört att man ser namnet på motstående blockanslutning, kan vara bra att veta om det inte funkar som man har tänkt sig eller bara för att det är kul att veta...
I informationsrutan kan ni se något som jag vurmar lite för, att ge information och hjälp till de som bygger. I det här fallet har nästa signal två eller tre fasta gröna sken och då borde den här signalen visa kör med två gröna blink. Oftast när en signaltyp inte stämmer överens med en tänkt signalbild så blir signalen stoppställd och sedan finns det en förklaring varför den visar den signalbilden. Det är ju inte säkert att byggaren har gjort något fel, kanske vill ha det så, därför ska jag försöka att beskriva orsaken till signalens status och ge råd där det behövs och finns möjlighet. I detta fall så valde jag att ge signalen ett restriktivare signalbesked, vilket även sker i fristående försignaler. Nackdelen kan vara att det kanske är svårt att upptäcka signaler som visar ett "mindre rätt" körbesked än om det visade stopp eller var släckt vid ett potentiellt felbygge. Vad tycker ni?

Nästa bild visar en infartssignal med en medgivandedvärgsignal och signalen visar tre fasta gröna.
Inf 3 gröna.jpg
Nyheten på den här bilden är medgivandedvärgsignalen. I svenolovs system så skapade man en master någon meter framför huvudsignalen som man skapade en slav till som vanligt. Nu vet inte jag hur han löste det programmeringstekniska men antagligen så bestämde avståndet emellan mastrarna om de hörde ihop.
Jag har valt att göra på ett annat vis, en master två slavar. Namnges på följande vis: master C 24, scenery-hsi (C 24), scenery-dvärg (C D24). Sedan när objektet är funnet så följer den med Hsi-beskedet eller fungerar som en växlingsdvärgsignal. Medgivandetavlan har jag inte bestämt än om den ska ha samma bokstav innan eller en annan, men principen blir troligtvis den samma. Allt sker automatiskt efter att objektet är skapat.

Nästa bild visar samma infartssignal men med två fasta gröna.
Inf 2 gröna.jpg
Nyheten här är information i avståndsrutan till nästa hsi.
Eftersom en huvudLJUSsignal i kör "länkar" till nästa huvudLJUSsignal om huvuddvärgar eller stopplycktor emellan inte visar stopp så tyckte jag att det vore lämpligt att ha med avstånd och namn till både det första objektet och till den signalen som huvudLJUSsignalen faktiskt pekar på. Allt för tydlighetens skull.

Sista bilden visar property-rutan för en dvärgsignal.
Dsi - property.jpg
Tpl-signatur och avstånd till signalobjekt eller vissa andra objekt som en växlingsväg kan sluta vid och även inforutan. I detta fall talar den om att en medväxel (troligtvis) ligger i avvisande läge.

Den lilla puppen längst ner (radiobutton) är en liten grej jag har lagt in för felsökning, inget att bry sig om!

I signalsystemet är det stopplycktor, linjeplatsfunktion och kopplade signaler kvar och en massa AI-beteenden, men det blir mera aktuellt i samband med Stationsautomater/TKL.

Jag ska rita en spårskiss så att det blir lite enklare (hoppas jag) att förklara/förstå vad jag pratar om i samband med Stationsautomater/TKL. Återkommer inom kort på denna kanal...

Alla frågor, kommentarer, förslag osv är välkomna...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009